DOLCE FOLIA / FOLIA

DOLCE FOLIA / FOLIA

DOLCE FOLIA / FOLIA

FOLIA:
spektakl muzyczno-baletowy
Premiera:
czerwiec 2018, Théâtre Antique de Fourvière, Lyon (Francja)
Spektakl podczas XXX BFO:
29 IV 2024 r., godz. 19
Czas trwania:
dwie części (koncertowa i taneczna)
Koproducenci:
Pôle en Scènes, Encore un Tour, Les Nuits de Fourvière, Centre chorégraphique national de Créteil et du Val-de-Marne / Cie Käfig, Lling Music. Wsparcie: La Caisse des Dépôts
Wykonawcy:
Le Concert de l'Hostel Dieu (Francja), La Compagnie Käfig (Francja)

Realizatorzy

DOLCE FOLIA (część koncertowa):
wykonuje Le Concert de l'Hostel Dieu
Projekt muzyczny:
Franck-Emmanuel Comte – „Le Concert de l'Hostel Dieu” i Grégoire Durrande (muzyka elektroniczna)
Sopran solo:
Heather Newhouse
Muzycy:
Franck-Emmanuel Comte - dyrygent/klawesyn, Reynier Guerrero - 1. skrzypce, Florian Verhaegen - 2. skrzypce, Clara Fellman - wiolonczela, Nicolas Muzy - teorban, Nicolas Janot - kontrabas
Kostiumy dla muzyków:
Pascale Robin, asystowała Pauline Yaoua Zurini
FOLIA (część taneczna):
wykonuje La Compagnie Käfig i Le Concert de l'Hostel Dieu
Kierownictwo artystyczne i choreografia:
Mourad Merzouki
Asystent choreografa:
Marjorie Hannoteaux
Tancerze:
Nedeleg Bardouil, Franck Caporale, Mathilde Devoghel, Melanie Lomoff, Sofian Kaddaoui, Joël Luzolo, Chika Nakayama, Mathilde Rispal, Yui Sugano, Aurélien Vaudey, Titouan Wiener
Kostiumy dla tancerzy:
Nadine Chabannier
Scenografia:
Benjamin Lebreton, któremu asystowali: Quentin Lugnier, Caroline Oriot (malarstwo), Mathieu Laville, Elvis Dagier, Rémi Mangevaux (ślusarstwo) i Guillaume Ponroy (stolarstwo)
Oświetlenie:
Yoann Tivoli

Opis

Nietuzinkową dawkę artystycznych wrażeń podczas XXX BFO - 29 IV 2024 r. - zapewni czołowy zespół francuskiej sceny barokowej kierowany przez Francka-Emmanuela Comte Le Concert de l'Hostel Dieu. We współpracy z choreografem Mouradem Merzoukim - szefem La Compagnie Käfig - powstał spektakl „Folia”, który w nieoczywisty sposób łączy muzykę baroku z baletem i hip-hopem.

Prasa o tym wyjątkowym widowisku muzyczno-tanecznym pisała, m.in.:

  • << Spektakl dostarcza szerokiej gamy wrażeń, od wściekłości do radości >> 
    El Periodico (Marta Cervera), June 4, 2018
  • << Spektakl przechodzi w crescendo [...] mieszając style, tancerzy i muzyków [...] by skondensować się w spiralę nieodpartej energii >> 
    Le Figaro (Anne Bavelier), June 2, 2018
  • << Folia, to szaleństwo, działa jak blender, który miesza i łączy energie: hip-hopu, tańca klasycznego, tańca hiszpańskiego z partyzantką walczącą na arenie byków, wirującego derwisza, który wyłania się podczas śnieżycy i stawia publiczność w transie, nie mówiąc już o muzyce >> 
    Le Progrès (David Tran), June 3, 2018
  • << Ich Folia to czysta twórczość, łącząca hip-hop z muzyką baroku poprzez elektro>> 
    Lyon Capitale (Martine Pullara), June 2, 2018
     

Nieoczekiwane spotkania dwóch wszechświatów - to główne założenie w twórczości charyzmatycznego choreografa Mourada Merzouki

- W mojej twórczości nigdy nie przestałem przenosić hip-hopu na nowe horyzonty, by skonfrontować go z innymi muzycznymi światami i ciałami. W Folii taniec hip-hop spotyka się z muzyką barokową Concert de l’Hostel Dieu, ale nie tylko: taniec współczesny, taniec klasyczny czy wirujący derwisz są zmieszane. Ten spektakl to prawdziwe wyzwanie - przyznaje Mourad Merzouki, twórca, który zaskakuje publiczność i obala stereotypy. 

 

- Jest wiele szaleństw... Vivaldi to jeden z największych wirtuozów. Jest wiele form szaleństw... Twórcze szaleństwo to takie, które prowadzi artystów. Folie i szaleństwa są esencją naszego muzycznego wszechświata: podróż z południowych Włoch do nowego świata, z repertuar baroku do muzyki elektronicznej - tak o spektaklu wypowiada się Franck-Emmanuel Comte, dyrektor artystyczny Concert de l'Hostel Dieu, będący wielkim pasjonatem nie tylko repertuaru barokowego, ale także przekrojowych i nietypowych projektów artystycznych, takich właśnie jak Folia!

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

To było prawdziwe szaleństwo. Najpierw na scenie, potem na widowni. W końcu ten niezwykły spektakl nosił nazwę „Dolce folia” i „Folia”, czyli „Słodkie szaleństwo” i po prostu „Szaleństwo” umysłu człowieka, świata, życia czy wreszcie zabawy.

– To niesamowite, że w XXI wieku ciągle inwencja twórcza może przynieść tak niesamowity efekt, że zaskakuje publiczność, która przywykła już do różnych wrażeń, i nie tak łatwo ją zaskoczyć – ocenia Maciej Figas, dyrektor XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

Pierwsza część wieczoru należała do utworzonego 32 lata temu w Lyonie renomowanego zespołu „Le Concert de L,Hostel Dieu”, który do tej pory na całym świecie dał ok. 2 tys. koncertów. Francuscy muzycy w niezwykle ekspresyjny sposób prezentowali utwory francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego baroku.

Artyści przeprowadzili nas przez północną część basenu morza śródziemnego. Mieliśmy przykłady muzyki barokowej, hiszpańskiej, portugalskiej, włoskiej, francuskiej w przepięknym, niezwykłym wykonaniu
– zauważa dr hab. Barbara Mielcarek- Krzyżanowska z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

 

Druga część to prawdziwa eksplozja hip-hopu. Muzycy baroku pozostając w cieniu sceny, oddali ją tancerzom hip-hopu czyli francuskiemu zespołowi „La Campagnie Kafig”. Dwa muzyczne światy weszły z sobą w dialog tworząc niezwykłe widowisko z wyraźnym przesłaniem. Choćby o niebezpieczeństwie wiszącym nad światem.

- Połączenie baroku z hip-hopem to pomysł naszego choreografa Mourada Merzoukiego. Chciał w ten sposób pokazać, że to wcale nie tak odległe epoki, jak nam się wydaje. W muzyce baroku mamy bowiem do czynienia z powtarzalnością, ze swego rodzaju zapętlaniem fraz, i to samo jest w hip-hopie -
 tłumaczy Marjorie Hannoteux, tancerka i asystentka choreografa.

 

Kaskaderskie umiejętności tancerzy, szaleńcze tempo w jakim się poruszali budziły podziw i aplauz widzów. Gorąco oklaskiwano także pochodzącą z Kanady śpiewaczkę Heather Newhouse. To był wieczór o wyjątkowo wysokiej temperaturze artystycznej, który pokazał jak atrakcyjne może być łączenie muzycznych światów.

TVP3 Bydgoszcz, Urszula Guźlecka, Dwa muzyczne światy tworzyły niezwykłe widowisko. Barok i eksplozja hip-hopu na deskach 30. BFO

Kapelę Le Concert de l’Hostel Dieu, prezentującą muzykę dawną, prowadzi grający w nim na klawesynie Franc-Emmanuel Comte. W Bydgoszczy kapela wystąpiła jako sekstet, wyposażony, poza klawesynem szefa, w barokowe instrument z jelitowymi strunami, wśród których długaśnym gryfem wyróżniał się teorban. Instrumentalistom towarzyszyła sopranista z Kanady, Heather Newhouse.
 
Tych, którzy oczekiwali, że zespół od razu zabierze się za adaptację klasyki na hip-hopową modłę, spotkał zawód. Pierwsza część spektaklu bardziej przypominała występy na innym cyklicznym festiwalu nad Brdą – Bydgoskiej Scenie Barokowej. Muzycy grający i śpiewający na tle opuszczonej kurtyny rozpoczęli od spokojnego, lirycznego repertuaru, z czasem coraz częściej uderzając w gorętsze, taneczne rytmy – oczywiście tańców z epoki - włoskiej taranteli czy portugalskiej folii, od której wziął się tytuł całego spektaklu.

 
Niespodzianka w postaci zbliżonej do tornada nadeszła po antrakcie. Podarował ją drugi francuski zespół – Käfig (po niemiecku, ale i po arabsku znaczy to ‘klatka’) – prowadzony przez choreografa Mourada Merzoukiego, twórcy projektu „Taniec oknem na świat”.Przez to okno na scenę wparowało 10 tancerzy i tancerek z przyborami – sporymi piłkami, przypominającymi te do ćwiczeń rehabilitacyjnych. Na początku wykonywali figury znane z występów zespołów tańca nowoczesnego. Później jednak tempo rosło, a konwencje uległy kompletnemu pomieszaniu - od elementów tańczonego w baletkach na czubkach palców klasycznego pas de deux, do szalonego wirowania breakdance’u, wykonywanego przez Francuzów z cyrkową sprawnością.

A już zupełnym zaprzeczeniem fizjologii był ostatni numer, w którym jeden z tancerzy w różnym tempie, nierzadko zawrotnym, kręcił się wokół własnej osi przez dobre 10 minut, cały czas w jedną stronę!

 
Warto dodać, że tancerze cały swój program wykonali do muzyki tej samej barokowej kapeli, wspomaganej przez kanadyjską śpiewaczkę, notabene parę razy „porywaną” przez tancerzy. A więc jednak udało się połączyć coś, co wcześniej wydawało się ogniem i wodą.

Express Bydgoski, Jarosław Reszka, Na festiwalu operowym... breakdance pod barokowe granie i śpiewanie

Spektakl w pierwszej części to koncert muzyki barokowej emitowanej przy pomocy unowocześnionych elektronicznie  instrumentów z epoki, uświetniony występem przepięknego sopranu  pochodzącej z Kanady Heather Newhouse (...) W „Dolce Folia” stanowi ona ogniwo łączące obydwie części spektaklu. Bo występuje również w części baletowej, znakomicie dostosowując się też ruchowo do wymogów niebywale wymagającej choreografii. 

Pomimo najróżniejszych pozycji, w jakich Heather przychodzi śpiewać, jej głos w każdym momencie brzmi krystalicznie czysto i jasno. I kiedy śpiewa neapolitańskie tarantele, i kiedy prezentuje kunsztowne arie Vivaldiego. A wokal barokowy do łatwych nie należy, bo żeby wydobyć pożądane jego cechy nie lada potrzeba precyzji. Heather zdaje się przychodzić to niezwykłą łatwością i lekkością. Czy to leżąc leży na ramionach kilku tancerzy, czy będąc usytuowaną na czubku wielkiej kuli, symbolu ogarniętej hip- hop-owym stylem Ziemi.
(...)

To, co w ogóle wykonuje na scenie balet przekracza wszelkie wyobrażenie o tańcu. Wiotkość i gibkość tancerek i tancerzy graniczy z akrobacją a nawet ruchem innego niż ciało stanu skupienia- gęstej przemieszczającej się, pięknie tylko na człowieka ukształtowanej i w gustowne kostiumy Nadine Chabannier  wtłoczonej cieczy; czasem pełzającej a czasem odrywającej się  we wszystkich chyba możliwych pozycjach baletowych unoszących nad ziemią. Mourad Merzouki zagarnął bowiem do hip- hopu i liczne figury zapożyczone z  baletu klasycznego.

E-Teatr.pl, Anita Nowak, Jak hip-hop ogarnął świat

Proponujemy również

{title}
30-04-2024

Majówka z panem Broučkiem

To nie jest zwykła opera, to szalona opera - pełna absurdalnego humoru, fantazji i genialnie oryginalnej muzyki. Jeśli wybieracie się na majówkę to koniecznie z „Wyprawami pana Broučka” na XXX Bydgoskim Festiwalu Operowym. Bydgoszcz jest pierwszym miastem, w którym zespół Teatru Wielkiego w Poznaniu gościnnie prezentuje swą najnowszą produkcję - pierwszą polską inscenizację dzieła Leoša Janáčka, wyreżyserowaną przez Davida Pountney’a. Zapraszamy 1 maja o godz. 19.00! 

{title}
29-04-2024

„Dolce Folia/Folia” - muzyka rozszerzona o ruch

Naszą festiwalową sceną zawładnie „Dolce Folia/Folia” - spektakl w absolutnie niekonwencjonalny sposób łączący muzykę baroku ze śpiewem i tańcem - od klasycznego po hip-hop! To zjawiskowe widowisko doskonale wpisuje się w Międzynarodowy Dzień Tańca. Czołowy zespół francuskiej sceny barokowej, kierowany przez Francka-Emmanuela Comte „Le Concert de l'Hostel Dieu” oraz grupa „La Compagnie Käfig”  Mourada Merzoukiego na XXX BFO - po raz pierwszy w Bydgoszczy!

{title}
26-04-2024

Chińska księżniczka przywieziona ze Lwowa

Premiera „Turandot” G. Pucciniego dla Lwowskiej Opery Narodowej była wydarzeniem wyjątkowym, gdyż wystawiono tę operę po raz pierwszy we Lwowie (i w ogóle w Ukrainie) z okazji 120. rocznicy powstania tamtejszego teatru. Już w sobotę (27 IV o godz. 19.00) spektakl ten będzie wydarzeniem XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

{title}
26-04-2024

„Manon” z Wilna zachwyciła na XXX BFO

„Wielka, romantyczna muzyka Masseneta”, „sopran najwyższej próby”, „monumentalna scenografia” przywieziona do Bydgoszczy czteroma tirami i skok z wysokości pięciu metrów - „Manon” Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie zachwyciła podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.