Chińska księżniczka przywieziona ze Lwowa

Premiera „Turandot” G. Pucciniego dla Lwowskiej Opery Narodowej była wydarzeniem wyjątkowym, gdyż wystawiono tę operę po raz pierwszy we Lwowie (i w ogóle w Ukrainie) z okazji 120. rocznicy powstania tamtejszego teatru. Już w sobotę (27 IV o godz. 19.00) spektakl ten będzie wydarzeniem XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

Czy wiecie Państwo, że…

  • Premierowemu wystawieniu „Turandot” G. Pucciniego na scenie Lwowskiej Opery Narodowej nie przeszkodziła nawet panująca wówczas pandemia – międzynarodowe grono realizatorów ze względu na wprowadzane kwarantanny pracowało nad produkcją zdalnie, łącząc się z zespołem teatru poprzez internetowy komunikator. W międzyczasie przygotowania części muzycznej – solistów, chóru i orkiestry teatru – trwały we Lwowie przez kilka miesięcy pod przewodnictwem dyrygenta-estradnika Iwana Czeredniczenki i chórmistrza-instruktora Wadyma Jaceninki. Bez precedensu jest fakt, że w ramach internetowej współpracy opera została wystawiona w zaledwie 17 dni!
     
  • W wyczekiwanej nie tylko we Lwowie, ale w całej Ukrainie produkcji „Turandot” swój udział mieli nasi rodacy na czele z polskim reżyserem Michałem Znanieckim, a także choreografka Diana Teocharidis (Argentyna), scenograf Luigi Scoglio (Włochy).
     
  • Na potrzeby spektaklu uszyto 186 kostiumów, zaprojektowanych przez Małgorzatę Słoniowską. Niektóre z nich - jak np. kostium cesarza, jego orszaku i Turandot - są na tyle obszerne, że wykonawcy musieli nauczyć się poruszania się i śpiewania w nich.
     
  • Skomplikowane i jasne dekoracje są montowane na scenie przez co najmniej pół dnia. Głównym elementem scenografii są postacie armii terakotowej, których na scenie jest 130. Żołnierze są jak skamieniali świadkowie wydarzeń i dopiero tragedia w finale opery budzi w nich współczucie, sprawiając, że ożywają.
     
  • Reżyser oświetlenia Dariusz Albrycht (kolejny Polak wśród realizatorów) rozplanował wykorzystanie w spektaklu 120 reflektorów. Ponadto, są także projekcje wideo.
     
  • Muzycy podczas spektaklu znajdują się nie tylko w orkiestronie – część z nich gra na instrumentach dętych także za sceną
     
  • Do spektaklu „Turandot”  w ramach XXX BFO zaproszony jest Chór Dziecięcy Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, jaki usłyszymy w I  i II akcie. Dwadzieścioro młodych chórzystów do występu przygotowała Agnieszka Sowa.

Na scenie

Oto główni bohaterowie spektaklu operowego „Turandot” Pucciniego, jaki publiczności XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego zaprezentują nasi Goście ze Lwowskiej Opery Narodowej.

  • Tytułową bohaterkę - księżniczkę Turandot - kreuje na scenie solistka Lwowskiej Opery Narodowej, wspaniała sopranistka dramatyczna Kateryna Mykolayko. Artystka jest laureatką międzynarodowych konkursów, m.in.: VI Międzynarodowego Konkursu „FORTISSIMO” (Charków, 2006), I Międzynarodowego Konkursu „IMPREZA” (Kamieniec Podolski, 2015), Międzynarodowego Konkursu „Nowy Talent Operowy” 
    (Rieti, Włochy, 2018). Jako członek jury uczestniczy w wielu konkursach i festiwalach sztuki muzycznej.

Kateryna Mykolayko (sopran) jako księżniczka Turandot  Fot. Lwowska Opera Narodowa

Kateryna Mykolayko z powodzeniem koncertuje w miastach Ukrainy i całej Europy, prezentując swój różnorodny repertuar - od dzieł kompozytorów epoki baroku, klasycyzmu, romantyzmu po muzykę współczesną XXI wieku. Artystka prowadzi także aktywną działalność edukacyjną oraz popularyzuje twórczość współczesnych kompozytorów ukraińskich, z którymi osobiście współpracuje.

Taras Berezhanskyi (bas) jako Timur  Fot. Lwowska Opera Narodowa

  • Timur - zdetronizowany król Tatarów – w tej roli występuje znakomity bas Taras Berezhanskyi, laureat międzynarodowych konkursów. Artysta jako gościnny solista występował na scenach czołowych teatrów kilku kontynentów – m.in. w Deutsche Oper w Berlinie, w Teatrze Wielkim w Genewie, w Operze Australijskiej, w Operze Narodowej w Chile czy na deska sceny Opery w Lyonie. W latach 2016-2020 był solistą Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki (Kijów). Od 2021 roku jest solistą Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej.

Olesya Bubela (sopran) jako niewolnica Liù  Fot. Lwowska Opera Narodowa

  • Sopranistka Olesya Bubela kreuje postać wiernej niewolnicy Liù, zakochanej w Kalafie. Artystka zadebiutowała na scenie Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej w roli Leonory w operze „Trubadur” G. Verdiego i Rozalindy w operetce „Zemsta nietoperz” J. Straussa. W 2019 roku na scenie Lwowskiej Opery Narodowej wystąpiła w roli Elzy w premierze dramatu muzycznego R. Wagnera „Lohengrin”. Jest laureatką nagród wielu międzynarodowych konkursów. Sopranistka ma bogaty repertuar koncertowy. Występowała na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Polsce, na Węgrzech, w Bułgarii, Czechach i we Włoszech.

Oleksandr Cherevyk (tenor) jako Kalaf  Fot. Lwowska Opera Narodowa

  • W postać nieznanego księcia tatarskiego Kalafa, który podejmie wyzwanie odgadnięcia zagadki Turandot, wciela się tenor Oleksandr Cherevyk, który brał udział w kursie mistrzowskim słynnego śpiewaka operowego Teimuraza Huguszwilego (Kijów 2020). Artysta w swoim repertuarze, oprócz Kalafa w „Turandot” Pucciniego, ma także takie tenorowe partie jak m.in. Jose w „Carmen” Bizeta czy Andrii w perle ukraińskiej sztuki operowej „Zaporożec za Dunajem” S. Gulaka-Artemowskiego.