Naszą festiwalową sceną zawładnęła „Dolce Folia/Folia” - spektakl w absolutnie niekonwencjonalny sposób łączący muzykę baroku ze śpiewem i tańcem - od klasycznego po hip-hop! To zjawiskowe widowisko doskonale wpisało się w Międzynarodowy Dzień Tańca. Czołowy zespół francuskiej sceny barokowej, kierowany przez Francka-Emmanuela Comte „Le Concert de l'Hostel Dieu” oraz grupa „La Compagnie Käfig” Mourada Merzoukiego wystąpili podczas XXX BFO - po raz pierwszy w Bydgoszczy!
Drugi tydzień XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego rozpoczął się spektaklem, który jest wyjątkowym projektem. Porozmawialiśmy o nim chwilę z Franckiem-Emmanuelem Comte - dyrektorem artystycznym i dyrygentem Le Concert de l'Hostel Dieu.
Czy to Pan zaproponował Mouradowi Merzouki, czy Mourad Merzouki Panu stworzenie tak hipnotyzująco szalonego spektaklu jak „Dolce Folia/Folia”. Wszak obaj Panowie znani jesteście z nieszablonowych projektów...
Franck-Emmanuel Comte: Mieszkamy w tym samym mieście, w Lyonie, i każdy z nas jest specjalistą w swoich dziedzinach, które chcieliśmy połączyć. Podstawą dla „Dolce Folia/Folia” był inny projekt, który przygotowaliśmy wcześniej wspólnie z Mouradem Merzuki, wykorzystując muzykę barokową, ale z taśmy. Po tym doświadczeniu obaj doszliśmy do wniosku, że warto stworzyć spektakl, w którym wystąpią na żywo muzycy, śpiewaczka i tancerze. Ten spektakl jest to więc drugi etap naszej współpracy.
Mówią o Panu: pasjonat repertuaru barokowego. Co takiego jest w tej muzyce, że pokochał ją Pan tak bardzo?
Franck-Emmanuel Comte: W muzyce dawnej kocham jej ogromną żywiołowość, ekspresyjność, fascynuje mnie jej witalność i prawdziwa eksplozja barw. Dla mnie barok to sztuka wyrafinowanego ruchu, stąd w naszym spektaklu połączenie muzyki i śpiewu z tańcem. Mam tu na myśli taniec barokowy, współczesny czy hip-hop - słowem wszystkie formy ruchu. Dla mnie współpraca z tancerzami to możliwość rozszerzenia gestu muzycznego o wymiar ruchu scenicznego.
Koncertuje Pan z zespołem na całym świecie, ale w Bydgoszczy wystąpicie chyba po raz pierwszy i to na festiwalu operowym...
Franck-Emmanuel Comte: We Francji z tym spektaklem występujemy raczej w salach widowiskowych, w których odbywają się spektakle teatralne, koncerty czy nawet występy cyrkowe. Zdarzało nam się występować w teatrach operowych we Włoszech i Hiszpanii, gdzie publiczność typowo operowa również doceniła spektakl „Dolce Folia/Folia”. Jeśli chodzi o Polskę, kilka lat temu byliśmy w Krakowie na festiwalu Opera Rara z muzyką francuską, w Bydgoszczy wystąpimy po raz pierwszy.
Materiał Opery Nova w Bydgoszczy, (jt)
Franck-Emmanuel Comte. Dyrektor artystyczny Concert de l’Hostel Dieu - zespołu, z którym od chwili jego powstania poprowadził ponad 1500 koncertów i nagrał 19 albumów. Regularnie występuje w większości stolic europejskich i świata oraz na licznych międzynarodowych festiwalach (Ambronay, Chaise Dieu, Ile de France, Namur, Foligno, Barcelona, Brézic, Rzym, Montserrat, Girona, Foligno itp.).
Franck-Emmanuel Comte jest pasjonatem repertuaru barokowego, ale także projektów przekrojowych lub nietypowych. Jako dyrektor artystyczny Hostel Dieu Concert broni jednego celu: dzielenia się z publicznością i młodymi artystami unikalnym i żywym repertuarem, kwestionując jednocześnie klasyczną formę koncertu.
W tym duchu Franck Emmanuel Comte umiejętnie prowadzi konferencje i pouczające przedmowy, zaprasza na kursy mistrzowskie oraz tworzy filmy dydaktyczne i innowacyjne formy koncertowe - wszystkie te narzędzia wykorzystuje do przekazywania swojej pasji szerokiej publiczność.
Franck-Emmanuel Comte jest także dyrektorem artystycznym Festival Musicales en Auxois oraz doradcą muzycznym JS Bach Music Center w Saint-Donat i prezesem stowarzyszenia Baroque w Lyonie.
Mourad Merzouki. Ważna postać sceny hip-hopowej od początku lat 90. Choreograf, eksplorując taniec hip-hopu, działa na skrzyżowaniu wielu różnych dyscyplin: elementów cyrku, sztuk walki, sztuk pięknych, wideo i muzyki na żywo. Począwszy od 7. roku życia Merzouki trenował w szkole cyrkowej Saint-Priest w Lyonie, jednocześnie ćwicząc sztuki walki. W wieku 15 lat, zainspirowany kulturą hip-hopową, zaczęło ciągnąć go w stronę tańca. Zdobył uznanie za wprowadzenie hip-hopu z ulicy na międzynarodowe sceny.
Mourad Merzouki w ciągu 18 lat swojej pracy zawodowej - tworząc mosty pomiędzy różnymi dyscyplinami i tym samym otwierając różnorodne przestrzenie na coraz szerszą publiczność - przygotował 22 spektakle, a działająca od 27 lat Compagnie Käfig, której jest liderem, wystąpiła w 70 krajach, dając ponad 4 tysiące przedstawień i budząc wielkie emocje widowni na całym świecie. Teraz przyszedł czas na spotkanie z festiwalowa publicznością w Bydgoszczy.