W październiku Balet Opery Nova w autorskich choreografiach Jacka Przybyłowicza można zobaczy na naszej scenie w tryptyku „Szepty i cienie” oraz… na kinowym ekranie!
W filmie Kingi Dębskiej „Święto ognia” siostra głównej bohaterki to wschodząca gwiazda Baletu Narodowego, stąd nie brak baletowych scen z udziałem naszych znakomitych tancerzy w choreografiach stworzonych przez Jacka Przybyłowicza na potrzeby filmowej produkcji.
Dla solistów Baletu Opery Nova występy na filmowym planie to wielka przygoda, ale także wytężony wysiłek. Sceny baletowe były kręcone w godzinach nocnych w salach i na scenie Teatru Narodowego w Warszawie - tancerze musieli być gotowi wyjść na scenę o pierwszej w nocy i później. Prezentujemy zdjęcia autorstwa Zuzanny Szamockiej, która sfotografowała naszych solistów na filmowym planie.
Film, który na festiwalu w Gdyni zdobył nagrodę specjalną i dwie indywidualne Złote Lwy, do kin wchodzi od 6 października - zaledwie tydzień później: 13, 14 i 15 X na scenie Opery Nova wieczór baletowy „Szepty i cienie”. Polecamy zapisać w kalendarzach oba terminy, aby zobaczyć tancerzy naszego Baletu na ekranie i na żywo na scenie!
Fot. Zuzanna Szamocka
Miłośnikom filmu i tańca podpowiadamy, że to nie pierwsza filmowa produkcja, w której wystąpili tancerze Baletu Opery Nova. Można ich także podziwiać w finałowej scenie balu w filmie „Filip”, gdzie również choreografię stworzył Jacek Przybyłowicz.
Przypomnijmy, „Szepty i cienie”- autorski spektakl jednego z czołowych choreografów tańca współczesnego Jacka Przybyłowicza. Artysta stworzył ten tryptyk wraz z zespołem Baletu Opery Nova.
Pierwsza z trzech części „Barocco”, do muzyki Jana Sebastiana Bacha, znana jest już na europejskich scenach, natomiast dwie pozostałe: „Szepty i cienie” do muzyki Pawła Szymańskiego oraz „3 for 13” Pawła Mykietyna stworzone zostały jako prapremiery dla Baletu Opery Nova. Każda część tryptyku może żyć na scenie jako oddzielne mikroświaty, a jednocześnie tworzy całość wyjątkowo nastrojowego wieczoru baletowego wykreowanego przez tancerzy zarówno ruchem, jak i grą aktorską.
Polecamy i zapraszamy na trzy intrygujące wieczory z baletem współczesnym - 13, 14 i 15 października br.
Fot. Zuzanna Szamocka
Tymczasem tancerze Opery Nova przygotowują się do premiery baletu łotewskiego kompozytora Artursa Maskatsa „Niebezpieczne związki”, do którego choreografię stworzył w 2006 r. Krzysztof Pastor – jeden z najwybitniejszych twórców tańca współczesnego. Libretto powstało według znanej powieści epistolarnej Pierre’a Choderlosa de Laclosa, a także z inspiracji znanym filmem Stephana Frearsa o tym samym tytule. Kierownictwo muzyczne sprawuje Agnieszka Nagórka, która poprowadzi także Orkiestrę Opery Nova. Prapremiera odbyła się w Rydze, potem choreografię tę realizował Narodowy Teatr w Ostrawie oraz Teatr Wielki w Poznaniu. Bydgoska premiera odbędzie się 11 listopada. Balet przed rozpoczęciem pracy z dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego Krzysztofem Pastorem przygotowują asystenci: Stephan Aubry i Jan Fousek.
Na zdjęciu Balet Opery Nova z reżyserką Kingą Dębską Fot. Zuzanna Szamocka