TransParada to pierwsza z gościnnych prezentacji w ramach 29. Bydgoskiego Festiwalu Operowego, w wykonaniu Rijeka Ballet Company (Chorwacja).
Spektakl stworzyły znane nazwiska współczesnej choreografii: Maša Kolar, Filipe Portugal, Mauro Bigonzetti, Andonis Foniadakis, Marco Goecke, Nadav Zelne. Ich niepokojące, zabawne i zaskakujące choreografie to intensywne i drapieżne „dialogi” tancerzy z muzyką Debussy’ego, Ravela, Rossiniego, Strawińskiego.
Spektakl rekomendowany dla widzów dorosłych.
Następnym tytułem, na który zaprosimy Państwa w ramach Festiwalu, jest Orfeusz i Eurydyka w wykonaniu Warszawskiej Opery Kameralnej - klasyczny tytuł opowiadający o miłości wystawionej na wielką próbę.
To odtworzony z pietyzmem obraz antyku, dopełniony mistrzowsko wykonaną muzyką baroku, a jednocześnie wielowymiarowy spektakl taneczno-muzyczny, który łączy klasyczną i współczesną formę wypowiedzi. Tytuł stanowi prawdziwą wizytówkę naszych festiwalowych gości.
Festiwal nie zapomina o dzieciach! Najsłynniejszym lisem na scenie operowej jest ten z opery Leoša Janáčka! Gratka dla melomanów w różnym wieku - tym większa, iż nie ma jej w repertuarze żaden polski teatr. Z Przygodami Lisiczki Chytruski przybędą goście z Teatru Narodowego – Opery im. Janáčka z czeskiego Brna.
W tym spektaklu świat ludzi miesza się ze światem zwierząt, a całość mieni się humorem. Urzekające przedstawienie pełne dzieci, które zamieniają dom Leśniczego w las, a siebie w leśne zwierzęta.
Odrobina absurdu Festiwalowi nie zawadzi! Tytułowy bohater opery komicznej Beniamina Brittena Albert Herring musi zmierzyć się z opresyjnym światem. Lekka komedia społeczna, ale tylko z pozoru! Muzyka niesie opowieść, która może rozegrać się pod każdą szerokością geograficzną.
Koniecznie trzeba przekonać się, co proponują artyści Teatru Wielkiego w Poznaniu pod muzycznym kierownictwem niestrudzonego propagatora muzyki współczesnej, Jerzego Wołosiuka.
Z dwoma spektaklami przybędzie Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie. Pierwszy tytuł to balet Bajadera w choreografii legendarnego Petipy z typowym dla romantyzmu egzotycznym miejscem akcji. Z kolei tytułowy bohater pop opery Kandyd wywodzi się z powiastki filozoficznej Woltera. Muzyka, która się tu pojawia, kojarzona jest z brzmieniem amerykańskiego musicalu i posiada wszystkie najczęstsze cechy tego gatunku.
Na finał Festiwalu zabrzmi dzieło z tzw. kanonu operowego - Nabucco w wykonaniu Narodowej Opery im. T. Szewczenki w Kijowie, artystów, których mieliśmy okazję już podziwiać w 2014 r. Libretto oparte na wątkach historycznych i tekstach biblijnych obfituje w wyraziste postaci i gwałtowne namiętności. Dramatyczna historia walki o władzę jest tłem dla wspaniałej muzyki włoskiego mistrza opery, a słynna scena chóralna Va, pensiero nabiera dziś szczególnej, poruszającej wymowy.