19. Bydgoski Festiwal Operowy
 

28 kwietnia - 13 maja 2012 r.

 

2012-04-28 i 2012-04-29

RUSAŁKA - opera
Antonin Dvořák

Premiera - Inauguracja Festiwalu

 

Wykonawcy

Opera Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas

Reżyseria: Kristine Wuss

Scenografia i kostiumy: Mariusz Napierała

Choreografia: Iwona Runowska

Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń

Współpraca muzyczna: Jerzy Wołosiuk

Kristina Wuss, niemiecka reżyserka młodego pokolenia, przyjęła zaproszenie dyrekcji Opery Nova do zrealizowania najbliższej premiery - opery Antonina Dvořáka inaugurującej 29. Bydgoski Festiwal Operowy 28 kwietnia. Bydgoska publiczność miała już okazję poznać jej kunszt reżyserski, oglądając operę Alcina w wykonaniu Łotewskiej Opery Narodowej na VI Bydgoskim Festiwalu Operowym w 1999 roku.

W zamyśle Kristiny Wuss i Mariusza Napierały - autora scenografii i kostiumów do Rusałki scenografia stanowić będzie odwołanie do realnych obiektów architektonicznych Bydgoszczy. W najbliższym otoczeniu przepływającej przez Bydgoszcz Brdy, przy starych śluzach, na słynnym moście w sercu miasta, Rusałka rozpoczyna swój subtelny dialog z dalekim księżycem. Ta liryczna baśń to podwodny świat, miejskie życie, bal, podczas którego przewijać się będą rozpoznawalne symbole miasta.

Zdradzimy, że na scenie pojawi się imponujących rozmiarów wierna replika mostu znajdującego się w sąsiedztwie Opery Nova odtworzonego według dokumentacji konserwatora zabytków.

2012-05-01

MADAME CURIE - opera w 3 aktach
Elżbieta Sikora

 

Wykonawcy

Opera Bałtycka w Gdańsku

Realizatorzy

Libretto: Agata Miklaszewska

Kierownictwo muzyczne: Wojciech Michniewski

Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss

Scenografa: Hanna Szymczak

Choreografia: Izadora Weiss

Światła: Piotr Miszkiewicz

Przygotowanie chóru: Robert Nakoneczny

Mówi kompozytorka: 

Ponad sześć lat temu szukałam bohaterki opery, którą zamierzałam skomponować. Moja przyjaciółka, naukowiec, fizyk, rzuciła te trzy słowa: Marie Skłodowska-Curie. Zaiskrzyło. To ona! Szukałam silnej, współczesnej, o zdecydowanym charakterze postaci kobiecej i właśnie ją znalazłam. 

W miarę przeczytanych książek, spotkań z jej wnuczką, profesor Hélène Langevin-Curie, rozmów z tymi, którzy znali tych, którzy ją znali, zamglony początkowo obraz mojej bohaterki zaczął nabierać coraz wyraźniejszych konturów i barw. Maria silna, ale także Maria targana wątpliwościami, Maria poświęcająca się pracy, ale także Maria kochająca, Maria zdecydowana na wiele, by pomóc innym, lecz także Maria o zdecydowanie silnym ego, Maria zapewniająca, że kiedy chcę to chcę i Maria zrezygnowana... Taką w sprzecznościach jawiła mi się coraz wyraźniej moja Madame Curie. 

Libretto po pokonaniu całej serii zakrętów wchodziło na prostą, podczas gdy ja już nanosiłam na papier nutowy maczkiem pisane dźwięki. Rozrzucone fragmenty zaczęły układać się w całość, a muzyka wyłaniać z mroku. Nie uciekałam od liryzmu i emocji. Maria, która prawie nie schodzi ze sceny, śpiewa szerokimi frazami, często pełnymi napięcia, swój ból, swoją miłość, swoją determinację, swoją radość naukowego odkrywania nowych prawd natury.

2012-05-03

ŚWIĘTO WIOSNY - balet
Igor Strawiński

 

Wykonawcy

Polski Balet Narodowy

1. Święto wiosny

Choreografia: Wacław Niżyński
Rekonstrukcja i realizacja: Millicent Hodson
Scenografia i kostiumy: Nikołaj Roerich
Rekonstrukcja i nadzór scenograficzny: Kenneth Arche
Światła: Stanisław Zięba
Nagranie: Pierre Boulez, Cleveland Orchestra, Deutsche Grammophone

2. Święto wiosny
Choreografia: Emanuel Gat
Realizacja: Mia Alon, Roy Assaf, Michael Löhr
Światła i kostiumy: Emanuel Gat
Nadzór techniczny: Samson Milcent
Nagranie: Leonard Bernstein, London Symphony Orchestra, Sony Music Entertainment

3. Święto wiosny
Choreografia: Maurice Béjart
Realizacja: Tony Fabre, Kvra Kharkevitch, Domenico Levré
Dekoracje i kostiumy: Pierre Caille
Światła: Dominique Roman / Stanisław Zięba
Nagranie: Pierre Boulez, Cleveland Orchestra, Sony Classic

Teatr Wielki przygotował spektakl baletowy bez precedensu w skali międzynarodowej. Dotąd żaden zespół baletowy nie zmierzył się w jednym wieczorze z trzema różnymi choreografiami Święta wiosny Igora Strawińskiego. Wyjątkowe wyzwanie zakończyło się dla Polskiego Baletu Narodowego pełnym sukcesem, zaś widzowie mieli okazję obcowania z trzema wybitnymi realizacjami bez konieczności poszukiwania ich w różnych teatrach Europy.

Wieczór otwiera rewolucyjna wersja Wacława Niżyńskiego z 1913 roku, określana wówczas jako sceny z życia pogańskiej Rusi i na trwałe przełamująca zastaną estetykę baletu klasycznego. Zapomnianą choreografię odtworzyła po latach amerykańska specjalistka Millicent Hodson dla zespołu Joffrey Ballet, a potem realizowała ją kilkakrotnie na najważniejszych scenach baletowych świata. Wreszcie i my możemy ocenić talent choreograficzny wielkiego polskiego tancerza Baletów Rosyjskich Diagilewa, którego realizacja - połączona z awangardową muzyką Strawińskiego - wywołała przed stu laty historyczny skandal podczas paryskiej prapremiery. 

Po przerwie oglądamy jedną z najświeższych, obrazoburczą wersję izraelskiego choreografa Emanuela Gata. Jego szokujące zestawienie latynoamerykańskiej salsy z muzyką Strawińskiego francuski krytyk Le Figaro trafnie określił salsą na szczycie wulkanu

I na koniec wieczoru prezentujemy legendarną interpretację Maurice'a Béjarta. Wielki choreograf nazwał swój balet hymnem na cześć zbliżenia Mężczyzny i Kobiety, połączenia nieba z ziemią, tańca życia i śmierci, a jego uniwersalny wydźwięk, genialna prostota kompozycji i niezwykła siła ekspresji porażają do dnia dzisiejszego.

2012-05-06

EUGENIUSZ ONIEGIN - opera
Piotr Czajkowski

 

Wykonawcy

Opera Krakowska i Teatr Wielki w Poznaniu

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz 

Reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki 

Dekoracje: Luigi Scoglio 

Choreografia: Diana Theocharidis 

Światło: Bogumił Palewicz 

Współpraca muzyczna: Agnieszka Nagórka

Koprodukcja: Opera Krakowska, ABAO w Bilbao, Teatro Argentino de La Plata

Premiera w Krakowie: 10.12.2010 r., premiera w Poznaniu 28.04.2012 r.

Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego w reż. Michała Znanieckiego otrzymał prestiżową nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor, wręczaną przez Królową Hiszpanii, za najlepszą produkcję premierową roku 2011 w Hiszpanii. To międzynarodowa i międzykontynentalna koprodukcja Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Opery Krakowskiej, Abao Olbe w Bilbao oraz Teatro Argentino w La Plata w Buenos Aires. Premiera miała miejsce w grudniu 2010 na deskach Opery Krakowskiej, premiera argentyńska odbyła się w marcu 2011, z kolei hiszpańska publiczność zobaczyła Oniegina w kwietniu 2011. Do Polski spektakl powrócił w 2012 r. na deski Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Motywem przewodnim inscenizacji jest lód stanowiący najważniejszy punkt scenografii i jednocześnie będący symbolicznym odzwierciedleniem serca głównego bohatera. Trzeci akt spektaklu, w tym słynny Polonez, rozgrywa się w wodzie, kiedy metaforyczne serce z lodu roztapia się.

2012-05-08

WONDERFUL TOWN - musical w dwóch aktach
Leonard Bernstein

 

Wykonawcy

Teatr Muzyczny w Łodzi

Realizatorzy:

Libretto: Joseph Fields i Jerome Chodorov, na motywach sztuki Moja siostra Eileen tych samych autorów oraz opowiadań Ruth McKenney

Teksty piosenek: Betty Comden i Adolph Green

Przekład: Janusz Minkiewicz i Antoni Marianowicz

Kierownictwo muzyczne: Lesław Sałacki

Inscenizacja i reżyseria: Zbigniew Macias

Scenografia i kostiumy: Ilona Binarsch

Choreografia i ruch sceniczny: Artur Żymełka

Kierownictwo chóru: Roman Paniuta

To muzyczna opowieść o perypetiach dwóch sióstr, Ruth i Eileen Sherwood. Przybywają one do Nowego Jorku z nadzieją na karierę - jedna chce zostać aktorką, druga pisarką - z prowincjonalnego Columbus w stanie Ohio. Libretto przypominające klimatem amerykańskie crazy comedies zawiera absurdalne, pełne gagów sytuacje, znakomicie oddając atmosferę legendarnej Greenwich Village, dzielnicy artystycznej bohemy. Przy Christopher Street, zwariowanej ulicy (pod takim właśnie tytułem utwór ten został po raz pierwszy wystawiony w Polsce, w Teatrze Komedia w Warszawie) siostry przeżywają niecodzienne przygody.

Broadwayowska prapremiera miała miejsce w 1953 roku – inscenizacja została uhonorowana pięcioma Nagrodami Tony. O sukcesie zdecydowała przede wszystkim różnorodna muzyka, łącząca w efektowny sposób swing, bluesa i sambę, a także melodyjne, nastrojowe piosenki przeplatane żywiołowymi scenami tanecznymi.

2012-05-11

SIMONE KERMES (sopran) i zespół LA FOLIA (Niemcy) - gala gwiazd opery barokowej

Simone Kermes pochodzi z Lipska, gdzie studiowała na uniwersytecie muzycznym im. F. Mendelssohna-Bartholdy’ego. Jest laureatką pierwszej nagrody w konkursie im. F. Mendelssohna-Bartholdy’ego w Berlinie oraz nagrody w konkursie im. J. S. Bacha w Lipsku (1996). Doświadczenie koncertowe i obycie ze sceną zdobywała jeszcze w trakcie studiów. Gościnnie występowała w teatrach operowych na całym świecie (Nowy Jork, Paryż, Moskwa, Lizbona, Kopenhaga), przygotowując role Konstancji, Fiordiligi, Donny Anny, Rosalindy, Łucji, Gildy, Ann Truelove. Kermes przygotowuje także recitale solowe z repertuarem pieśniowym. Występowała m.in. w Carnegie Hall, w konserwatorium i Sali Koncertowej im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Palau de la Musica w Barcelonie. Na jej imponujący dorobek artystyczny składają się ponadto liczne rejestracje płytowe z różnorodnym repertuarem.

Podczas swych koncertów Simone Kermes tworzy galerię postaci barokowych w sposób zachwycający i jednocześnie z pełną naturalnością, bez nadmiernego patosu. W roku 2011 specjalne jury ECHO-Klassik przyznało jej tytuł Śpiewaczki Roku.

Orkiestra Barokowa LA FOLIA została założona w 2007 roku w Mannheim. Jest zaliczana do najbardziej niezwykłych zespołów dawnej sceny muzycznej. Jego celem jest żywe oddanie muzyki instrumentalnej 17. i 18. wieku, przy czym orkiestra występuje w rozmaitych wariantach obsadowych – od konsorcjum do wielkiej orkiestry. Poprzez wysoki poziom wykonawczy nadaje muzyce niesłychaną przejrzystość i pełnię wyrazu. Od 2011 roku zespól jest Orkiestrą w Rezydencji miasta Schwetzingen, dzięki czemu zyskał nową artystyczną ojczyznę na zamku miejskim.

W lipcu 2011 LFBO zagrała koncert z sopranistką Simone Kermes na zaproszenie Prezydenta Niemiec Christiana Wulffa na zamku Bellevue w Berlinie z okazji mającego corocznie miejsce święta lata.

2012-05-13

KNIAŹ IGOR - opera w dwóch aktach
Aleksander Borodin

 

Wykonawcy

Nowaja Opera - Teatr Operowy im. Jewgenija Kołobowa w Moskwie (Rosja) 

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Jewgenij Samojłow

Reżyseria: Jurij Aleksandrow

Scenografia i kostiumy: Wiaczesław Okuniew

Przygotowanie chóru: Natalia Popowicz, Marina Wasilkowa, Wiktor Kuturajew

Przedstawienie Kniazia Igora w Nowej Operze w wersji Głazunowa/Rimskiego-Korsakowa, w reżyserii Jurija Aleksandrowa odbyło się po 10-letniej nieobecności tego tytułu na moskiewskich afiszach. Znakomity reżyser słynący z innowacyjnego odczytywania rosyjskiej klasyki operowej aktualizuje myśli i idee zawarte w Słowie o pułku Igora, w pewnym stopniu ukryte za przepiękną muzyką Borodina.

Mówi: Praca nad tym zadaniem kazała mi się zastanowić, co dzieje się w Rosji, jaka jest jej historyczna rola, jaka jest dziś i jaka będzie jutro. [...] Ważne w moim zamyśle jest pokazanie ludzkiej odwagi, duchowej siły. Postacią, która je utożsamia, jest Jarosławna, moralna kolumna, kobieta, która niesie na sobie cały ludzki ból oraz - jeśli trzeba - ciężar władzy. Jeśli Igor zagubił się w życiu, sprzeniewierzył się prawom, ludzkiej opinii, wszystkie cenne i rzadkie przymioty skupione są w Jarosławnie. [...] To opera o świetle, które jest w każdym człowieku i które koniecznie winno się ujawnić. Dlatego cicha i przepiękna muzyka wieńczy finał naszego spektaklu - chór wieśniaków.

IMPREZY TOWARZYSZĄCE

  • Przegląd DVD z oferty Universal Music Polska

9 maja:
Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor - opera; realizacja w Metropolitan Opera w Nowym Jorku

10 maja
Sacrificum – The Art of the Castrati - koncert, Cecilia Bartoli z zespołem Il Giardino Armonico

12 maja
Sergiusz Prokofiew, Romeo i Julia - balet; The Royal Opera House Covent Garden

  • Wystawa Czeskiego Centrum Legendy czeskich zamków i pałaców

29. Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu towarzyszyć będzie wystawa udostępniona przez Czeskie Centrum w Warszawie. Ekspozycja podąża śladami historii zamków i pałaców na terenie dzisiejszej Republiki Czeskiej i prezentuje ich ogromne bogactwo kulturowe.Trzydzieści dwa zabytki z różnych zakątków Czech wraz ze swoją historią przedstawione są na oddzielnych planszach. Każdy panel zawiera fotografię obiektu, tekst legendy w języku polskim, ilustrację powiązaną z głównym wątkiem legendy, mapkę Republiki Czeskiej, odnośniki internetowe, odnośniki na temat uroczystości i festiwali, które odbywają się w tym miejscu.

  • V Operowe Forum Młodych, organizator: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

30 kwietnia
Akademia Muzyczna im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu

Wolfgang Amadeusz Mozart - Czarodziejski Flet
Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Reżyseria: Natalia Babińska
Scenografia i kostiumy: Monika Tymicka, Paulina Domaszewska, Daria Kompf
Przygotowanie muzyczne zespołów wokalnych: Maciej Wieloch
Koncepcja ruchu scenicznego: Małgorzata Kupsik
Korepetytor solistów: Katarzyna Kędzierska

 

2 maja
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Domenico Cimarosa - Il matrimonio segreto (Potajemne małżeństwo)
Kierownictwo muzyczne: Damian Borowicz
Reżyseria i scenografia: Małgorzata Warsicka
Przygotowanie solistów: Artur Pilch, Marzena Frankiewicz
Projekcja i światło: Marta Saint Tokarz

 

4 maja
Akademia Muzyczna we Wrocławiu

Jan Dawid Holland - Agatka, czyli przyjazd Pana
Libretto: Michał Radziwiłł
Reżyseria i inscenizacja: Ewelina Pietrowiak
Kierownictwo muzyczne: Marek Toporowski
Współpraca artystyczna: Aleksandra Orłukowicz
Konsultacja tekstów staropolskich: Jan Peszek
Wykonawcy: Akademicka Orkiestra Kameralna

 

5 maja
Państwowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenko we Lwowie

Mykoła Łysenko - Nokturn
Kierownictwo muzyczne: Jarema Kołessa
Reżyseria: Halina Wołowiecka
Scenografia: Tadej Ryndzak
Kierownik Chóru: Marian Tełiszewski
Kierownik Baletu: Oleksy Bobkiw 

 

7 maja
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Manuel de Falla - La vida breve (Krótkie życie)
Kierownictwo muzyczne: Michał Szymanowski, Łukasz Wódecki
Reżyseria i inscenizacja: Robert Drobniuch
Scenografia i kostiumy: Karolina Grzeszczuk, Emilia Łapko, Areta Magdalena Puchalska
Choreografia: Anna Pietrykowska
Przygotowanie solistów: Olga Wołkowa, Aleksandr Yankevich