2017-04-29, 2017-04-30
Wesele Figara
Wolfgang Amadeusz Mozart
Premiera - Inauguracja Festiwalu
Wykonawcy
Opera Nova w Bydgoszczy
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Reżyseria: Wojciech Adamczyk
Scenografia: Marcelina Początek-Kunikowska
Kostiumy: Maria Balcerek
Choreografia: Zofia Rudnicka
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Realizatorzy po raz pierwszy w karierze artystycznej mierzą się z tym dziełem Mozarta. Również obecne zespoły artystyczne Opery Nova pracują nad nim po raz pierwszy - poprzednia realizacja tytułu miała miejsce 38 lat temu. Scena Opery wygląda jak z obrazów mistrzów baroku: dekoracje zawierają cytaty z malarstwa rodzajowego, pejzażowego, motywów kwiatowych. A kostiumy? Każdy hrabia marzyłby o posiadaniu takiego surduta czy stroju myśliwskiego, każda wieśniaczka chciałaby ozdobić głowę sielskim kapeluszem z kwieciem i szarfami.
2017-05-02
Borys Godunow
opera Modesta Musorgskiego
Wykonawcy
Teatr Wielki w Poznaniu
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
Reżyseria: Iwan Wyrypajew
Scenografia: Anna Met
Kostiumy: Katarzyna Lewińska
Choreografia: Oleg Glushkov
Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto
To muzyczna opowieść o Rosji z przełomu XVI i XVII wieku, a zarazem oparta na faktach refleksja nad konsekwencjami władzy zdobytej za wszelką cenę. Dla reżysera, Iwana Wyrypajewa, idée fixe stał się problem grzechu i winy, zbrodni i pokuty w kontekście prawosławnej kultury i religii. Dzięki scenografii podkreślającej słowo i muzykę tekst wybrzmiewa w pełni, a prawdziwy dramat rozgrywa się wyłącznie pomiędzy bohaterami. Inscenizacja, choć zachwyca pięknem, daleka jest od tradycyjnego myślenia o arcydziele Musorgskiego. Reżyser nawiązuje dialog z bogatą tradycją wystawiania Borysa Godunowa, by podkreślić uniwersalne przesłanie jednej z najwspanialszych rosyjskich oper romantycznych.
2017-05-04
Dokręcanie śruby
opera Benjamina Brittena
Wykonawcy
Opera na Zamku w Szczecinie
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Jerzy Wołosiuk
Reżyseria: Natalia Babińska
Scenografia i kostiumy: Martyna Kander
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Projekcje multimedialne: Ewa Krasucka
Ruch sceniczny: Karol Urbański
Dzieło, którego libretto czerpie z noweli Henry'ego Jamesa, zaliczane jest do najwybitniejszych oper XX wieku. Akcja toczy się w kryjącym ponure tajemnice domu w wiktoriańskiej Anglii. Kolejne wydarzenia i muzyka wkręcają widzów coraz głębiej w poczucie niepewności i strachu.
Pierwsza polska inscenizacja opery Brittena została oceniona jako spektakl znakomity pod każdym względem. Tytuł opery wiąże się ściśle z formą muzyczną, a ta - z dramaturgią fabuły przejętej od Jamesa. Rzadko spotykana w gatunku operowym jest forma utworu: sceny dramatyczne przeplatane są wariacjami na 12-tonowy temat śruby, skomponowanymi z właściwą Brittenowi wyobraźnią, jeśli chodzi o łączenie barw. To nietypowe interludia i wyrafinowane kompozytorsko etapy tworzenia napięcia dramatycznego.
2017-05-07
Poławiacze pereł
opera Georgesa Bizeta
Wykonawcy
Opera Wrocławska
Realizatorzy
Inscenizacja, reżyseria i reżyseria świateł: Waldemar Zawodziński
Choreografia i ruch sceniczny: Janina Niesobska
Scenografia: Waldemar Zawodziński, Maria Balcerek
Kostiumy: Waldemar Zawodziński, Małgorzata Słoniowska
Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys
Poławiacze pereł stanowią jedną z najpiękniejszych kompozycji Georgesa Bizeta. Pisząc to dzieło, późniejszy autor nieśmiertelnej Carmen nie miał jeszcze 25 lat. Stworzył jednak operę, która - mimo nieprzychylnych komentarzy ówczesnych krytyków - przetrwała próbę czasu i doczekała się wielu nagrań.
Poławiacze pereł Georgesa Bizeta w wykonaniu zespołu Opery Wrocławskiej swą premierę mieli w 2013 roku jako tzw. megawidowisko w Hali Stulecia we Wrocławiu. Twórcy zapowiadali jednak, że jest to całkiem nowe przedstawienie i nic, poza scenografią i kostiumami, nie pochodzi z wcześniejszej inscenizacji. Scenografia i kostiumy okazały się jednak dla przedstawienia elementem bardzo znaczącym i całkowicie zdominowały wizualną warstwę spektaklu.
2017-05-09, 2016-05-10
La Piaf
balet Maura Bigonzettiego
Wykonawcy
Litewski Teatr Opery i Baletu w Wilnie
Realizatorzy
Dyrektor Artystyczny: Krzysztof Pastor
Muzyka: Gabriel Fauré, Maurice Ravel, Francis Poulenc, piosenki Edith Piaf
Choreografia: Mauro Bigonzetti
Dekoracje i światła: Carlo Cerri
Reżyseria świateł: Massimo Consoli
Asystent choreografa: Macha Daudel
Asystent choreografa ds. kostiumów: Ugne Tamuliunaite
Słowa pieśni Non, je ne regrette rien (Nie żałuję niczego) były życiowym mottem jej wykonawczyni, legendarnej Édith Piaf. Mała, delikatna kobieta, zwana wróbelkiem paryskim, dysponowała mocnym głosem, którym opowiadała historie miłości, cierpienia, życia pod dachami Paryża. Władająca emocjami słuchaczy Piaf jest dziś zaliczana w poczet francuskich dóbr narodowych.
Choreografie Maura Bigonzettiego, współczesnego twórcy o międzynarodowej sławie, są pełne humoru i wrażliwości. Wykorzystują klasyczną technikę do nowoczesnych form, a język tańca jest dynamiczny i tworzy wspaniałe obrazy.
2017-05-12
Młody Frankenstein
musical Mela Brooksa i Thomasa Meehana
Wykonawcy
Teatr Rozrywki w Chorzowie
Realizatorzy
Reżyseria: Jacek Bończyk
Kierownictwo muzyczne: Mateusz Walach
Choreografia: Inga Pilchowska
Scenografia: Grzegorz Policiński
Kostiumy: Anna Chadaj
Libretto: Mel Brooks i Thomas Meehan
Muzyka i teksty piosenek: Mel Brooks
Oryginalna reżyseria i choreografia: Susan Stroman
Młody Frankenstein to musical oparty na filmie o tym samym tytule, wyreżyserowanym w 1974 roku przez Mela Brooksa. Była to wyśmienita komedia parodiująca horrory, a zwłaszcza wcześniejsze ekranizacje powieści Frankenstein Mary Shelley.
Musical pełen jest szalonego, absurdalnego poczucia humoru i wspaniałej, porywającej muzyki. Znakomite są choreograficznie rozbudowane sceny. Jarzące się żaróweczki, mieniące na srebrno kostiumy tancerek, kolorowe pióra będące ozdobą aktorów - to robi wielkie wrażenie! A ucho cieszą niezwykle trafnie przetłumaczone przez Grzegorza Wasowskiego dialogi oraz słowa piosenek, które przełożył reżyser Jacek Bończyk.
2017-05-14
Bystronogi. Historia konia
opera Wladimira Kobekina
Wykonawcy
Moskiewska Opera Kameralna im. Borysa Pokrowskiego
Realizatorzy
Reżyseria i choreografia: Michaił Kisliarow
Kierownictwo muzyczne: Wladimir Agronski
Scenografia: Wiktor Wolski
Kostiumy: Olga Oszkalo
Światła: Wladimir Iwakin
Przygotowanie chóru: Aleksiej Wereszczagin
Opera Wladimira Kobekina, zaliczanego do najlepszych współczesnych twórców operowych Rosji, trzykrotnego laureata nagrody Złotej maski, jest nowym odczytaniem literackiego arcydzieła Lwa Tołstoja. Bohaterem i narratorem opowiadania jest koń Bystronogi. Nie ma jednak wątpliwości, że opowieść ta dotyczy tego wszystkiego, co bliskie każdemu człowiekowi.
Symboliczne przeniesienie dramatu ludzkiego na postać zwierzęcia czyni to wyznanie jeszcze bardziej poruszającym, bo nie chronią bohatera żadne ludzkie prawa. To prawdziwie rosyjska opera łącząca najlepsze tradycje muzyczne od Glinki po Strawińskiego i Szostakowicza.
Oddano w sumie 617 głosów:
I miejsce, 154 głosów - Wesele Figara, premiera Opery Nova,
II miejsce, 114 głosów - Poławiacze pereł, Opera Wrocławska,
III miejsce, 79 głosów - Młody Frankenstein, Teatr Rozrywki w Chorzowie.
Pozostałe głosy rozłożyły się:
La Piaf - 74, Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu,
Bystronogi. Historia Konia - 73, Moskiewska Opera Kameralna im. Borysa Pokrowkskiego,
Borys Godunow - 65, Teatr Wielki w Poznaniu,
Dokręcanie śruby - 58, Opera na Zamku w Szczecinie.
W dolnym foyer prezentujemy rzeźby Stanisława Horno-Popławskiego. Wespół z Harnasiami goszczącymi w Operze Nova od 2 lat tworzą one kameralną ekspozycję prac Artysty, który potrafił surowy polny kamień zamienić w nieprawdopodobnie elastyczne tworzywo.
Rzeźby użyczone zostały przez Bydgoskie Centrum Sztuki, w którego siedzibie z kolei można oglądać kolekcję plakatów Bydgoskich Festiwali Operowych. W Galerii Plakatu Teatralnego w Teatrze Impresaryjnym we Włocławku zorganizowano wystawę plakatów festiwalowych oraz spektakli Opery Nova.
01.05.2017, 03.05.2017
P. Grajnert Demony z Edinrath. Rzecz o Halionie i Liryen - prapremiera
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
05.05.2017
Wolfgang Amadeusz Mozart Don Giovanni
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
08.05.2017
Leos Janácek Przygody Lisiczki Chytruski
Wyższa Szkoła Sztuk Scenicznych w Bratysławie (Słowacja)
11.05.2017
Dziewczyny z Neapolu, czyli od tawerny do La Scali
Les Femmes, zespół muzyki klasycznej (Gdańsk)