26. Bydgoski Festiwal Operowy

27. Bydgoski Festiwal Operowy
 

27 kwietnia - 12 maja 2019 r.

 

2019-04-27

Straszny Dwór - opera
Stanisław Moniuszko

Wykonawcy

Opera Nova w Bydgoszczy

 

Realizatorzy

Reżyseria: Natalia Babińska

Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak

Scenografia: Diana Marszałek, Julia Skrzynecka

Kostiumy: Martyna Kander

Choreografia: Anna Hop

Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń

Reżyseria świateł: Maciej Igielski

2019-04-30

Don Pasquale - opera komiczna
Gaetano Donizetti

Łotewska Narodowa Opera i Balet w Rydze

Produkcja Łotewskiej Narodowej Opery i Baletu - premiera 24.05.2018 r.

 

Realizatorzy

Reżyseria: Giorgio Barberio Corsetti

Kierownictwo muzyczne: Mārtiņš Ozoliņš

Scenografia: Giorgio Barberio Corsetti, Francesco Esposito

Kostiumy: Francesco Esposito

Reżyseria świateł: Mārtiņš Feldmanis

Projekcje video: Lorenzo Bruno, Igor Renzetti, Alessandra Solimene

Ten europejskiej klasy teatr operowy przyjeżdża po raz czwarty, specjalnie na Bydgoski Festiwal Operowy. Tym razem przedstawi arcydzieło opery komicznej i bel canta, przygotowane w ubiegłym roku na stulecie swej działalności. To znakomita okazja do poznania dzieła, które nigdy nie gościło w repertuarze bydgoskiej Opery.

2019-05-02

Legenda Bałtyku - opera
Feliks Nowowiejski

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

 

 

 

Realizatorzy

Reżyseria i choreografia: Robert Bondara

Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski

Scenografia: Julia Skrzynecka

Kostiumy: Martyna Kander

Reżyseria świateł: Maciej Igielski

Kierownictwo chóru: Mariusz Otto

To dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych, od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty w dawnym stylu, aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu. W polskiej literaturze operowej nie ma dzieł porównywalnych zbyt wiele.

Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy spektakl” (2018 rok, ex aequo z Falstaffem Opery Nova).

2019-05-02

Tramwaj zwany pożądaniem - opera
André Previn

Teatr Wielki w Łodzi

Premiera: 21 kwietnia 2018

 

Realizatorzy

Reżyseria: Maciej Prus

Libretto: Philip Littell na podstawie dramatu Thomasa Laniera Tennessee Williamsa

Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski

Dekoracje i kostiumy: Jagna Janicka

Reżyseria świateł: Rafał Wróblewski

Łódzki spektakl to polska prapremiera tego dzieła. Publiczność pokochała dramat Williamsa, dwukrotnego laureata Nagrody Pulitzera, Tramwaj zwany pożądaniem. O to, że pokocha również operę Previna, można być spokojnym - zwłaszcza, że łódzka inscenizacja spoczęła w rękach niezawodnego Macieja Prusa i maestro Tadeusza Kozłowskiego. Spektakl otrzymał dwie „Złote Maski” – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018 dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.

2019-05-06 i 2019-05-07

TANG YIN – balet
Ying Li / Jiabin Pan

Suzhou Ballet Theatre (Chiny)

 

Realizatorzy

Muzyka: Arvo Pärt, Edward Elgar, Johann Sebastian Bach

Choregrafia: Ying Li / Jiabin Pan (Kierownicy Artystyczni Suzhou Ballet)

Scenografia: Jiang Han

Światła: Xiai Han

Teatr Baletowy Suzhou został założony przez Centrum Kultury i Sztuki Suzhou w czerwcu 2007 roku. To jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w Prowincji Jiangsu. Członkowie zespołu pochodzą z czołowych teatrów baletowych w Chinach, z prestiżową Akademią Tańca w Pekinie włącznie.

Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, Teatr Baletowy Suzhou staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Gościliśmy ich w 2015 r. na XXII BFO z entuzjastycznie przyjętym spektaklem baletowym Carmen.

Tang Yin opowiada o pełnym trudności życiu Tang Yina, uczonego, najsłynniejszego malarza epoki Ming, utalentowanego poety żyjącego ok. 500 lat temu w południowej dolinie rzeki Jangcy. W spektaklu połączono taniec tradycyjny z nowoczesnym i znakomicie wykorzystano muzykę kompozytorów różnych epok, a w ascetycznej scenografii widać inspirację delikatnymi pociągnięciami pędzla, niczym na reprodukcji chińskiego malarstwa.

7 maja 2019 r. - Balet we współczesnym świecie, spotkanie z Jackiem Soleckim: byłym tancerzem, impresariem znakomitych artystów i zespołów, znawcą baletu współczesnego.

2019-05-09

Romeo i Julia – opera
Charles Gounod

Opera Śląska w Bytomiu

 

Realizatorzy

Libretto: Jules Barbier, Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira

Kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki

Inscenizacja, reżyseria, kostiumy: Michał Znaniecki

Scenografia: Luigi Scoglio

Choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak

Reżyseria światła: Bogumił Palewicz

Kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

Szekspirowski dramat Romeo i Julia, przed rokiem wystawiany na bydgoskim Festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Gounoda. Tej nigdy bydgoska scena nie wystawiała. Wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema Złotymi Maskami: za najlepsze przedstawienie, za rolę wokalno-aktorską dla Andrzeja Lamperta za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Andrzej Lampert za rolę Romea otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja Dziennika Teatralnego.

2019-05-12

Blaszany Bębenek - musical
Wojciech Kościelniak / Mariusz Obijalski

Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

 

Realizatorzy

Reżyseria, scenariusz, teksty piosenek: Wojciech Kościelniak

Muzyka: Mariusz Obijalski

Kierownictwo muzyczne: Mariusz Obijalski i Adam Skrzypek

Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj

Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk

Reżyseria świateł: Tadeusz Trylski

Projekcje video: Jakub Lech

Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek

Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz

Charakteryzacja i peruki: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska

Musicale w reżyserii Wojciecha Kościelniaka to marka sama w sobie: na BFO pokazywaliśmy już Francesca, Chłopów i Lalkę w wykonaniu Teatru Muzycznego w Gdyni oraz Mistrza i Małgorzatę w realizacji Teatru Capitol we Wrocławiu. Capitol ponownie przyjeżdża na tegoroczny BFO z Blaszanym bębenkiem.

Historia Oskara Matzeratha, chłopca, który nie chciał rosnąć, w teatralnej adaptacji przenosi się do sklepu z zabawkami. Grozę dziecinnej narracji Oskara, tak nieadekwatnej do ciężaru opisywanych zdarzeń, potęguje lalka w głównej roli – animowana przez aktorkę tintamareska. Główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), dlatego mamy wodewil, show z elementami farsy, weimarskiego kabaretu, burleski, Singspiel.

Gospodarz wieczorów festiwalowych: Aleksander Laskowski.

Wydarzenia towarzyszące:

  • wystawa fotograficzna Juliusza Multarzyńskiego: Marcella Sembrich-Kochańska.Polka, artystka świata,
  • Spektakle w ramach XII Międzynarodowego Operowego Forum Młodych odbywające się w sali kameralnej Opery Nova: Verbum Nobile, Stanisław Moniuszko (opera) - Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (29.04 oraz 01.05), Karmaniol, czyli Francuzi lubią żartować, Stanisław Moniuszko (operetka) - Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (05.05).