DROGI EVANIE HANSENIE

DROGI EVANIE HANSENIE

DROGI EVANIE HANSENIE

DROGI EVANIE HANSENIE

DROGI EVANIE HANSENIE

DROGI EVANIE HANSENIE

DROGI EVANIE HANSENIE

DROGI EVANIE HANSENIE

Drogi Evanie Hansenie (Dear Evan Hansen):
musical, rekomendowany dla Widzów od 12. roku życia
Scenariusz:
Steven Levenson
Muzyka i teksty piosenek:
Benj Pasek i Justin Paul
Tłumaczenie:
Lesław Haliński (libretto) i Przemysław Kieliszewski (piosenki)
Premiera:
7 września 2024 r. Teatr Muzyczny w Poznaniu
Data spektaklu na XXXI BFO:
1.05.2025 r. godz. 19.00
Czas trwania:
1 godzina 30 minut (akt I z wprowadzeniem do spektaklu - 40 min., przerwa, akt II 50 min.)

realizatorzy

Reżyseria:
Paweł Szkotak
Kierownictwo muzyczne:
Dariusz Tarczewski
Kierownictwo wokalne:
Paweł Orłowski
Choreografia:
Karol Drozd
Scenografia i kostiumy:
Natalia Kitamikado
Światła:
Paulina Góral
Projekcje:
Karolina Jacewicz i Mateusz Kokot
Reżyseria dźwięku:
Tomasz Zajma

obsada

Evan Hansen:
Marcin Franc
Zoe Murphy:
Urszula Laudańska
Connor Murphy :
Bartosz Sołtysiak
Alana Beck :
Aleksandra Daukszewicz
Heidi Hansen:
Dagmara Rybak
Cynthia Murphy :
Oksana Hamerska
Larry Murphy:
Patryk Kośnicki
Jared Kleinman :
Maksymilian Pluto-Prądzyński
Ojciec Evana :
Seweryn Wieczorek
Mały Evan:
Konstanty Hamerski
Tancerka I:
Klaudia Kruk
Tancerka II:
Aleksandra Piwowarek
Tancerka III:
Paula Goerlich-Kośnicka
Tancerz I:
Mateusz Adamczyk
Tancerz II:
Kacper Czyż
Tancerz III:
Šimon Bačík
zespół muzyczny:
Skrzypce:
Urszula Nagrodzka
Altówka:
Zuzanna Bogusławska-Smolira
Wiolonczela:
Marcin Baranowski
Gitara I:
Piotr Pawlus
Gitara II:
Mateusz Olczyk
Gitara basowa/kontrabas:
Andrzej Iwanowski
Perkusja:
Piotr Trojanowski
Dyryguje:
Dariusz Tarczewski
Inspicjenci:
Seweryn Wieczorek, Tomasz Manowski

Opis

„Drogi Evanie Hansenie” to historia o tych, którzy czują się niewidzialni. Spektakl porusza tematy, o których chcemy rozmawiać, ale często nie wiemy jak. Dotyka ważnych dziś problemów zdrowia psychicznego nastolatków, depresji, lęków społecznych i uzależnień w świecie mediów społecznościowych. To jednak także pełna ciepła opowieść o sile przyjaźni i budowaniu dobrych relacji, z prostym przekazem: #niejesteśsam.

 

„Gdybym jutro zniknął, to czy ktoś by w ogóle to zauważył?”. Nikt. Evan jest tego pewien. Sama myśl o szkole, kontakcie z rówieśnikami, jest nie do zniesienia. Ten hałaśliwy tłum, krępujące próby nawiązania rozmowy i brak miejsca, gdzie można uciec…  W ramach terapii pisze sam do siebie list. Miał zmotywować, ale znów coś poszło nie tak, a potem było tylko gorzej. List wpadł w ręce znajomego z klasy, Connora. Strasznie go rozzłościł, bo Evan napisał też o jego siostrze - Zoe.

Kilka dni później Connor popełnia samobójstwo, a rodzice znajdują przy nim list Evana i uznają, że chłopcy musieli się przyjaźnić. Próba sprostowania pomyłki przerasta Evana, zwłaszcza że wreszcie to, co mówi, jest dla kogoś ważne. Brnie w opowieść o przyjaźni, której nigdy nie było…

Musical „Drogi Evanie Hansenie” zaprezentuje Teatr Muzyczny w Poznaniu. W festiwalowym spektaklu w tytułowej roli wystąpi Marcin Franc    Fot. Dawid Stube


„Drogi Evanie Hansenie” to historia o tych, którzy czują się niewidzialni. Spektakl porusza tematy, o których chcemy rozmawiać, ale często nie wiemy jak. Dotyka ważnych dziś problemów zdrowia psychicznego nastolatków, depresji, lęków społecznych i uzależnień w świecie mediów społecznościowych. To jednak także pełna ciepła opowieść o sile przyjaźni i budowaniu dobrych relacji, z prostym przekazem: #niejesteśsam. 

Musical „Dear Evan Hansen” miał swoją premierę w lipcu 2015 roku w Waszyngtonie i błyskawicznie stał się fenomenem wśród młodych ludzi. Muzykę i słowa napisali Benj Pasek i Justin Paul („La La Land”, „The Greatest Showman”), a scenariusz Steven Levenson. Spektakl zdobył sześć statuetek Tony, w tym za najlepszy musical i najlepszą muzykę oryginalną. W 2021 roku musical doczekał się filmowej adaptacji uznanego reżysera Stephena Chbosky’ego. Widzowie pokochali go za takie piosenki jak „You Will Be Found”, „Waving Through a Window” czy „For Forever”. 

Na deski Teatru Muzycznego w Poznaniu musical „Drogi Evanie Hansenie” przenosi Paweł Szkotak, kierownikiem muzycznym jest Dariusz Tarczewski, wokalnym Paweł Orłowski, choreografię przygotowuje Karol Drozd, a scenografię i kostiumy - Natalia Kitamikado. Spektakl dopełniają światła Pauliny Góral oraz projekcje Karoliny Jacewicz i Mateusza Kokota, a reżyserem dźwięku jest Tomasz Zajma.

W spektaklach, odbywających się w Poznaniu, uczestniczą uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej.

Ableton Programming by Scott Wasserman and Enrico de Trizio.

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Ten spektakl opiera się na sile ekspresji Marcina Franca, który jest Evanem do szpiku kości. Ogląda się go i słucha ze ściśniętym żołądkiem, a po głowie kołacze się natrętna myśl: czy moje dziecko…? Rany boskie, jak my mało wiemy o młodych!
 
Narzekamy, że siedzą godzinami w internecie, a sami ich tam wysłaliśmy, zesłaliśmy. Biadolimy, że są jacyś dziwni (a niby jacy my byliśmy dla pokolenia naszych rodziców, co?!).Amerykańskie filmy i sztuki są przesycone dydaktyką, nie inaczej jest w tym musicalu, który od dnia premiery w 2015 roku stał się fenomenem wśród młodych ludzi. Zobaczyli w nim swój świat, tak, jak oni go odbierają. Realizacja poznańska nie bawi się w spolszczanie, bo i nie miałoby to żadnego sensu – problemy są wszędzie takie same i nie ma znaczenia status społeczny, zasoby na koncie czy szerokość geograficzna. Wykrzyczane, wyśpiewane po polsku „Czy wreszcie ktoś odpowie mi, kiedy pukam w zimne szkło i macham wam przez okno” boli tak samo jak po angielsku.

Aktorzy poznańskiego Teatru Muzycznego pokazali spektakl poruszający i chyba nie chcę wiedzieć, ile emocji kosztowało ich wejście w role, szczególnie Evana. Ilu z nich przypomniało sobie szkolne demony, zrobiło rachunek sumienia czy napisało do siebie list. Dziękuję im za to. Także za sposób pokazania rodziców, zapętlonych w swoich emocjach i wyobrażeniach.
 
Jest nadzieja – to miłość.

Dlatego macham do Ciebie, Evanie, Connorze, dzieciaku, który widzisz wokół tylko ciemność. Zawsze ktoś macha. Rozejrzyj się. Jest nas więcej.

XXXI Bydgoski Festiwal Operowy. Wieczór trzeci: „Drogi Evanie Hansenie” - macham do Ciebie - Alicja Polewska, „Express Bydgoski”

To musical, który mówi o ważnych sprawach. Głównym bohaterem jest Evan Hansen – chłopak,  który ma kłopoty z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami, ale także z dorosłymi. Generalnie to jest spektakl o tym, jak ważne, a jednocześnie trudne są relacje między dorosłymi a pokoleniem ich dzieci, ale też między młodzieżą. O tym, jaki ten świat jest skomplikowany, jak trudno jest nawiązywać dobre, głębokie relacje, których tak bardzo potrzebujemy - wyjaśnia reżyser Paweł Szkotak w relacji Magdy Jasińskiej z Polskiego Radia PiK.

Musical „Drogi Evanie Hansenie” miał swoją premierę 10 lat temu w Waszyngtonie. Od razu zyskał ogromną popularność zwłaszcza wśród młodych ludzi. W Polsce jego realizacja była marzeniem Pawła Szkotaka, który w poznańskim Teatrze Muzycznym stworzył bardzo autentyczną opowieść o poszukiwaniu przez nastolatków swojego miejsca w życiu.

„Gdybym jutro zniknął, to czy ktoś by w ogóle to zauważył” - taka myśl dręczy tytułowego bohatera Evana Hansena, który czuje się osamotniony i niewidoczny dla otoczenia. W tej roli bardzo wiarygodny Marcin Franc.

Czasy, kiedy musical był tylko rozrywką odeszły do przeszłości. Benj Pasek i Justin Paul stworzyli piękną muzycznie opowieść o lękach trapiących nie tylko młode pokolenie.

Trzygodzinny spektakl publiczność nagrodziła gorącą owacją.

Poruszający głos młodzieży. „Drogi Evanie Hansenie” na 31. Bydgoskim Festiwalu Operowym - Urszula Guźlecka, TVP3 Bydgoszcz

Tłumy młodzieży w wieku licealnym wypełniły tego wieczora widownię Opery Nova, dla której dyrektor Maciej Figas zaprosił w tegorocznej edycji Bydgoskiego Festiwalu Operowego musical „Drogi Evanie Hansenie" w reżyserii Pawła Szkotaka.I był to trafny wybór, ponieważ niesie on niesamowicie silny ładunek psychologiczny i emocjonalny odzwierciedlający przeżycia wieku dojrzewania. Pozwala na utożsamianie się z doświadczeniami scenicznych postaci, odszukania w nich własnych emocji, wrażeń, zdarzeń. Lecz nie tylko. Musical ten, odzwierciedlający w każdym wymiarze inscenizacyjnym idealną na poziomie artystycznym wizję reżysera, ma ogromny wpływ na kształtowanie artystycznego smaku młodych ludzi. Ujmuje brawurową muzyczną interpretacją, a przede wszystkim nieskazitelnym wokalem wykonawczym songów, znakomitą grą aktorską, dialogami oraz tańcem.

(...)
W tak fantastycznym brzmieniowo ustawieniu głosów, jak i w dialogach, a przede wszystkim w wykonaniu songów „You Will Be Found", „Waving Through a Window" i „For Forever" oraz piosenek zbiorowych ma swój udział Paweł Orłowski, a Dariusz Tarczewski, obejmując kierownictwo muzyczne poprowadził zespół na wyżyny sztuki wykonawczej. Natalia Kitamikado zachwyciła pomysłami architektury scenicznej, wykorzystując scenę obrotową dla zbudowania klimatów wnętrz szkolnych i domowych, zmieniających się jak w kalejdoskopie. A projekcje wideo Karoliny Jacewicz i Mateusza Kokota to precyzyjnie oddana istota wirtualnego świata, w którym my wszyscy żyjemy, nie tylko młodzież.

(...)
Jednak, by spektakl miał taką wymowę, by tak głęboko poruszał sumienie i duszę, potrzebny jest wrażliwy reżyser, dostrzegający w nim potencjał i głębię psychologiczną, którą umie przekazać w bardzo subtelny i przekonujący sposób. Paweł Szkotak jest reżyserem, który widzi „sercem" problemy młodych i ich relacje z najbliższym otoczeniem. Może nie każdy pamięta, że w roku 2002 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy Paweł Szkotak reżyserował sztukę „Rodzina wampira" Wasilija Sigariewa, skonstruowaną na bardzo ciekawej dla widzów siatce psychologicznej, która zdobyła aż trzy nagrody na III Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu. Takie doświadczenia zbiera się przez lata, by mogło powstać tak wzruszające w treści jak i odważne w formie przedstawienie muzyczne.

Gdy spotkasz Evana Hansena... - Ilona Słojewska, „Dziennik Teatralny Kujawy

Historia pokazuje jak dalece dzieciom, nawet tym nastoletnim, potrzebne jest autentyczne zainteresowanie i wsparcie ze strony rodziców.  W groteskowym świetle pokazana jest tu też obłuda i kłamstwo sączące się do młodych umysłów z Internetu. Przykładem influencerka Alana, fantastycznie zagrana przez Aleksandrę Daukszewicz i Jared Maksymiliana Pluto Prądzyńskiego. Ciekawie prezentuje się postać Connora przedstawiana przez  Bartosza Sołtysiaka, która pomimo odejścia w zaświaty, nadal funkcjonuje na scenie, pomagając Evanowi zrozumieć przyczyny swego desperackiego czynu.

Pod koniec spektaklu wokalną solówką urzeka przebudzona z obojętności i otrząśnięta z chłodu Dagmara Rybak, jako Heidi, matka Evana.
 
Bardzo interesujące, oryginalne i dalekie od przypadkowości są projekcje video Karoliny Jacewicz i Mateusza Kokota w artystyczny sposób imitujące internetowe przekazy.

Duże i naprawdę zasłużone brawa otrzymała od publiczności zaproszona do ukłonów przez dyrygenta Dariusza Tarczewskiego orkiestra.
Marcin Franc zauroczył bydgoską widownię - Anita Nowak, e-teatr.pl

Proponujemy również

{title}
11-06-2025

Nowy sezon, nowe emocje! Bilety na wrzesień w sprzedaży od 3 CZERWCA

Różnorodny repertuarowo wrzesień w Operze Nova rozpocznie 69. sezon artystyczny, który będzie obfitować w moc wydarzeń i wrażeń artystycznych. Bilety na pierwsze spektakle nowego sezonu w kasie Opery oraz w sprzedaży online od wtorku, 3 czerwca. 

{title}
09-06-2025

„Carmen” popremierowo uwodzi na naszej scenie

(…) Największą zaletą bydgoskiego spektaklu jest wysoki poziom całego zespołu, który dobrze zaprezentował się w choreografii, wymagającej ogromnej precyzji. Tu mężczyźni chcą udowodnić swą siłę wobec kobiet, a one wcale nie zamierzają być im uległe - napisał Jacek Marczyński na łamach „Ruchu Muzycznego”, recenzując „Carmen” w choreografii Johana Ingera, którą jako pierwszy w Polsce wykonuje Balet Opery Nova.Już w najbliższy czerwcowy weekend (13, 14 i 15 VI) zapraszamy na opo...

{title}
16-05-2025

Dojście do Opery tymczasowo utrudnione

Od soboty (14 czerwca) tramwaje wracają na tory ul. Marszałka F. Focha, a to oznacza, że ponownie będzie można dotrzeć na nasze spektakle, wysiadając na przystanku Focha/Opera. Nadal trzeba jednak liczyć się z utrudnieniami dla pieszych - zamknięty jest odcinek chodnika przy placu budowy IV kręgu Opery w związku z powstawaniem kolektora deszczowego oraz remontem ulicy Karmelickiej.

{title}
30-04-2025

Dwie operetki i baletowa „Carmen” na finał sezonu w Operze Nova

Baletowa Carmen, po premierze na inaugurację XXXI BFO, w czerwcu powraca na naszą scenę! Ponadto, na zakończenie sezonu artystycznego lista znakomitych dzieł w wyśmienitych inscenizacjach. Zapraszamy do Opery Nova!