THE CAPTIVE MIND (Zniewolony umysł)

THE CAPTIVE MIND (Zniewolony umysł)

Kompozytor:
Philip Glass, Wojciech Kilar
Libretto:
Robert Bondara wg eseju Zniewolony umysł Czesława Miłosza
Data premiery:
19.03.2011
Czas trwania:
1 godzina 50 minut, w tym jedna przerwa
Choreografia:
Robert Bondara
Wykonawcy:
Balet Opery Nova

Realizatorzy

Inscenizacja i choreografia:
Robert Bondara
Scenografia:
Diana Marszałek
Kostiumy:
Mariusz Napierała
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Asystent choreografa:
Anna Sąsiadek
Projekcje video:
Krystian Drywa
:

Obsada

Mi:
Elpis:
Gamma:
Alfa:
Beta:
Delta:
Tyrannos:
Funkcjonariusze:
Dziewczyna Delty:

Opis

Zniewolony umysł Czesława Miłosza to słynne, najbardziej znane w świecie jego dzieło. Literacki traktat z kluczem zawiera ponadczasową refleksję o kondycji ludzkiej, etyce, wolności i zniewoleniu, wyrastającą z konkretnego i przez to wiarygodnego doświadczenia świadka i uczestnika. 

Pomysł utworu baletowego inspirowanego tym tytułem choreograf i zarazem autor scenopisu oraz inscenizacji, Robert Bondara, nosił w sobie przez kilka lat. Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce, powstał jedynie na jej motywach. Główni bohaterowie odtwarzani przez tancerzy nie odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju Miłosza.

Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego okresu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii: powaloną piramidę, z której przezierają cegły, metalowe uchwyty - stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają się niekiedy projekcje multimedialne.: chmury, płonąca lawa. Dominujące kolory to szarości, rozmyta światłem czerń i jasne akcenty (sukienka Elpis).

Bondara mówił w rozmowie z Bydgoskim Informatorem Kulturalnym: 

W komponowaniu ruchu nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale o to by w każdym ruchu i geście kryła się treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie zbudować atmosferę i ułatwić widzowi odczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A wszystko, o czym mówię, ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążaniu od sensu do obrazu.

Dla Baletu Opery Nova  to pierwsza pozycja baletu współczesnego w repertuarze.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-04-2024

Premiera „Don Pasquale” na inaugurację Festiwalu!

"Don Pasquale" by Gaetano Donizetti, directed by Paweł Szkotak, will open our 30th Bydgoszcz Opera Festival on April 20!

{title}
29-02-2024

XXX BOF - programme!

Dear Music Lovers, we are pleased to present the program of the 30th Bydgoszcz Opera Festival, to which we cordially invite you from April 20 to May 5, 2024. Please note that ticket sales for festival performances at the Opera box office and online will start on March 11 (Monday) from 8.30.  During the XXX BOF we will present 7 performances, hosting teams of excellent theaters from Poland, Lithuania, Monaco, France and Ukraine. In line with many years of tradition, the Festival will op...

{title}
19-10-2023

Tickets

20th of February:We will begin to sell tickets to our May performances! 

{title}
01-06-2023

Parking at the Opera - information

Works, associated with the construction of Opera Nova, will benefit our audience in the future. However, before it happens, we all have to face certain constraints.We politely remind our visitors about the difficulties linked to the liquidation of the of the car park in Karmelicka Street and traffic restrictions in this area, which also includes Brda Boulevard.  If travelling by car is essential, we suggest designated parking spaces:Grudziądzka Street (15 minutes walk from the Opera House),...