Damian Wilma

Damian Wilma

Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Wojciecha Maciejowskiego. W latach 2018-2020 kształcił się pod opieką wokalną prof. Heleny Łazarskiej. W 2013 roku ukończył Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2021 uzyskał stopień naukowy doktora sztuk muzycznych na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2014-2017 uczestnik Akademii Operowej Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.

Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Polską Operą Królewską w Warszawie, Operą Krakowską oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym w Warszawie. Wykonywał takie partie jak: Hrabia Almaviva (Wesele Figara Mozarta), Ford (Falstaff Verdiego), tytułowa partia w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Papageno (Czarodziejski Flet Mozarta), Malatesta (Don Pasquale Donizettiego), Guglielmo (Cosi fan tutte Mozarta), Walenty (Faust Gounoda), Frank (Zemsta nietoperza Straussa), Eneasz (Dydona i Eneasz Purcella), Pimpinone (Pimpinone Telemanna), Bardos (Cud albo Krakowiaki i Górale Stefaniego), Janusz (Halka wileńska Moniuszki).

Współpracuje m.in. z Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Filharmonią Częstochowską, Filharmonią Lubelską, Sinfonia Varsovia, Polskim Chórem Kameralnym. Wiosną 2022 roku na zakończenie sezonu artystycznego Orkiestry Polskiego Radia 2022/2023 wykonał tytułową partię w operze H. Czyża Kynolog w rozterce (Studio Polskiego Radia, dyr. Michał Klauza). W sezonie artystycznym 2022/2023 brał udział w cyklu koncertów w ramach Jubileuszu 50- lecia Pracy Artystycznej Krzesimira Dębskiego. Pod dyrekcją kompozytora odbyły się koncerty m.in. w Operze Leśnej w Sopocie, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Śpiewak pochodzi z Kaszub i czynnie angażuje się w promocję tradycyjnej muzyki tego regionu. W sezonie artystycznym 2024/2025 będziemy mogli usłyszeć go w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej  w premierowej serii kaszubskich spektakli Wòlô Bòskô. Muzyka autorstwa Łukasza Godyli inspirowana jest tekstami i melodiami tradycyjnych pieśni kaszubskich, których wyboru dokonał Damian Wilma.


Ponadto bierze udział w koncertach muzyki w Chmielnie – w nadchodzącym sezonie artystycznym (trzeci rok z rzędu) weźmie udział w prawykonaniu kompozycji Mateusza Ryczka, która wykonywana będzie właśnie w języku kaszubskim.

Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów w roku akademickim.