Jaś i Małgosia

Jaś i Małgosia

Jaś i Małgosia:
Baśń operowa w trzech obrazach
Kompozytor:
Engelbert Humperdinck
Libretto:
Adelheid Wetter
Data premiery:
26.04.2008
Czas trwania:
2 godziny 10 minut, jedna przerwa

Realizatorzy

Reżyseria:
Cezary Domagała
Kierownictwo muzyczne:
Jerzy Wołosiuk
Scenografia:
Małgorzata Szydłowska
Choreografia:
Marek Zajączkowski
Reżyseria świateł:
Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska

Opis

Adelheid Wette, młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka, opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm Jaś i Małgosia i poprosiła swego brata, asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej, jak i dojrzałej publiczności.

Dzieło Humperdincka istnieje w dwóch wersjach: symfonicznej i kameralnej. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkanych w lesie dzieci, które napotykają domek Czarownicy i cudem udaje im się uniknąć pożarcia. W wersji Grimmów Jasia i Małgosię wypędza zła macocha, a tu jest ona tylko prostą, czasem zbyt porywczą gospodynią domową, która po pewnym czasie żałuje swojego gniewu i razem z mężem wyrusza na poszukiwanie dzieci. W obu wersjach tak samo radosne pozostaje natomiast zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.

Chociaż Humperdinck komponował Jasia i Małgosię pod wpływem Wagnera, w warstwie muzycznej udało mu się zachować całą lekkość i wdzięk ludowej opowiastki. Z drugiej strony, język muzyczny opery jest wyrafinowany, dlatego poruszająca wyobraźnię dziecięcą bajkowa historia, jak każde dzieło operowe, zachwycić może melomana niezależnie od jego wieku. Pierwsze wykonanie Hansel und Gretel poprowadził w Weimarze Richard Strauss.

Realizacja Opery Nova jest niebanalna w warstwie scenograficznej i pełna uroku tajemniczości, dlatego z pewnością może kształcić gust muzyczny i plastyczny młodych widzów. Ponadto dzieci mają okazję podziwiania swych rówieśników, których trzydzieścioro bierze udział w przedstawieniu: dzieci z pracowni wokalnej Pałacu Młodzieży (jako pierniczki) oraz Studia Baletowego przy Operze Nova (jako małe elfy).

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
28-03-2024

Program jubileuszowego XXX BFO!

Szanowni Melomani, z przyjemnością prezentujemy program jubileuszowego XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, na który serdecznie Państwa zapraszamy od 20 IV do 5 V 2024 r. Uwaga, sprzedaż biletów na festiwalowe spektakle w kasie Opery oraz online rozpoczyna się 11 marca (poniedziałek) od godz. 8.30. 

{title}
27-03-2024

BFO w sztuce polskiego plakatu. Unikaty na sprzedaż!

Przed nami XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Z okazji jubileuszu przygotowaliśmy nie lada gratkę dla kolekcjonerów! Od 20 marca - równo na miesiąc przed inauguracją tegorocznego Festiwalu - rozpoczęliśmy sprzedaż archiwalnych plakatów, które w ciągu dekad „firmowały” Bydgoskie Festiwale Operowe. Tworzyli  je na zamówienie Opery Nova wybitni polscy graficy. To niepowtarzalna okazja do nabycia tych wyjątkowych plakatów i to w bardzo atrakcyjnej cenie!

{title}
26-03-2024

Kasa biletowa w okresie świątecznym nieczynna

Szanowni Państwo,informujemy, że w Wielką Sobotę (30 marca), Wielkanoc (31 marca) oraz Poniedziałek Wielkanocny (1 kwietnia) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. 

{title}
14-03-2024

Głosy na „Wesołą wdówkę” Opery Nova, nominowaną do nagrody

Szanowni Państwo,miło nam poinformować, że produkcja Opery Nova „Wesoła wdówka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego została nominowana do Nagrody „Najlepsza operetkowa premiera 2023 roku”. Nominowani zostali także realizatorzy bydgoskiej „Wdówki” w kategoriach: „najlepsza scenografia” Mariusz Napierała,„najlepsze kostiumy” Anna Chadaj,„najlepsza chorografia” Joanna Semeńczuk.Do 25 marca godz. 12.00 czytelnicy i słuchacze podcastu Operetkowe.info mogli głosować na wybrany przez siebie ...