Jednym z miejsc wiosennej odsłony 8. edycji Festiwalu Muzyka w Willi Blumwego jest Opera Nova! Zapraszamy 21 maja na nastrojowy koncert Romantyzm i Romantyzmy. Na scenie kameralnej wystąpi mezzosopranistka Agata Schmidt oraz pianista Bartłomiej Wezner. Bilety w sprzedaży!
Po raz pierwszy w historii Festiwalu Muzyka w Willi Blumwego wydarzenie w tym roku odbywa się w dwóch odsłonach - wiosennej i jesiennej.
Jednym z sześciu miejsc wyjątkowych koncertów wiosennej edycji jest Opera Nova, gdzie już 21 maja na scenie kameralnej rozegra się muzyczna i słowna opowieść Romantyzm i Romantyzmy.
W programie koncertu usłyszymy utwory:
Bilety w cenie 40 zł (normalny), 25 zł (ulgowy) w sprzedaży online (poniżej tej strony i w zakładce bilety online) oraz w kasie stacjonarnej Opery Nova.
Festiwal z magią radia
Festiwal Muzyka w Willi Blumwego, który jest jednym z podstawowych działań statutowych Fundacji im. Piotra Orawskiego, od 2018 roku buduje i kreuje programy swoich kolejnych edycji z myślą o szerokim spektrum odbiorców kultury. Ich determinantą zawsze jest muzyka kameralna z silnymi akcentami muzyki najnowszej.
Idea, jaka przyświecała od pierwszej edycji festiwalu, to reaktywacja Studia koncertowego Polskiego Radia PiK i przywrócenia jego pierwotnej funkcji. Festiwal z edycji na edycję rozrasta się także o nowe miejsca i przyciąga coraz to nowych odbiorców ciekawych zarówno uczestnictwa w koncertach najciekawszych artystów, jak również zafascynowanych magią Radia oraz klimatem miejsc jak Młyny Rothera czy Opera Nova. Znakiem rozpoznawczym Festiwalu są rozmowy i gawędy zaproszonych Artystów, prowadzone z redaktor Magdą Jasińską i Bartłomiejem Weznerem.
Wszystkie koncerty festiwalowe będą rejestrowane i retransmitowane w Polskim Radiu PiK w audycji „Salon klasyczny” o godz. 21.06
Biogramy wykonawców koncertu
Agata Schmidt Fot. ze zbiorów artystki
Mezzosopranistka Agata Schmidt ukończyła z wyróżnieniem bydgoską Akademię Muzyczną w klasie prof. Hanny Michalak. Jest laureatką drugiej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Grand Prix de l’Opera w Bukareszcie (2015) oraz nagrody za najlepsze wykonanie pieśni polskich na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016).
W latach 2011-2014 była uczestniczką programu Atelier Lyrique Opery Paryskiej. W Opéra Garnier zadebiutowała tytułową rolą w Orfeuszu i Eurydyce W. Ch. Glucka w inscenizacji Piny Bausch. Za tę rolę otrzymała dwie prestiżowe nagrody: Prix L’AROP i Prix Carpeaux dla najlepszego młodego śpiewaka 2014 roku.
Artystka była również uczestniczką Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, gdzie pracowała pod opieką Anity Garanči.
W roli Orfeusza powróciła także do Palais Garnier w 2018 roku. Na scenach francuskich zadebiutowała także w rolach: Driady w Ariadnie na Naxos R. Straussa oraz Trzeciej nimfy w Rusałce A. Dvoraka w Opéra Bastille; tytułowego Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce w Opéra Bordeaux, tytułowej roli w Gwałcie na Lukrecji oraz w scenicznym wystawieniu Stabat Mater A. Dvořáka w Opéra National de Montpellier, Driady w Operze w Limoges, a także Marty i Pantalisa w Mefistofelesie oraz Maddaleny w Rigoletto na deskach Opéra de Lyon.
W 2016 roku zadebiutowała jako Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, a w następnych sezonach również jako Suzuki w Madamie Butterfly. W sezonie 2021/22 wcieliła się w tytułową rolę Wandy w prapremierze światowej opery Wanda Joanny Wnuk Nazarowej.
Z repertuarem kameralnym i oratoryjnym koncertowała, m. in. w Palais Garnier, Auditorium Maison de la Radio, Filharmonii Narodowej w Warszawie, NFM we Wrocławiu, Studio Polskiego Radia S1 im. W. Lutosławskiego, Amphithéâtre de l'Opéra Bastille, Notre Dame de Paris, St. Martin-in-the-Fields, a także na europejskich festiwalach muzycznych w Aix-en-Provence, Verbier i Aldeburgh, „Chopin i jego Europa”.
Agata Schmidt jeszcze jako studentka rozpoczęła współpracę z pianistą Bartłomiejem Weznerem. Duet został doceniony na wielu konkursach muzycznych, w tym: drugą nagrodą na VII Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi, trzecią nagrodą oraz nagrodą za najlepsze wykonanie cyklu pieśni na XIV Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, trzecią nagrodą na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi.
Sezon 2022/23 to m. in. Lied von der Erde Mahlera z Orchestre National des Pays de la Loire, pod batutą S. Goetzel’a, Stabat Mater Szymanowskiego pod batutą J. Kasprzyka w NFM oraz IX Symfonia Beethovena w Theatre de la ville de Luxemburg.
W ubiegłym roku debiutowała na Festiwalu „Chopin i jego Europa” w koncertowym wykonaniu Strasznego dworu (Jadwiga) pod batutą F. Biondiego. W tym roku zadebiutuje w La Seine Musicale w Paryżu oraz w Musikverein w Wiedniu w roli narratora w scenicznym wystawieniu Das Paradies und die Peri pod batutą L. Equilbey.
„Bartłomiej Wezner posiada niezwykłą wrażliwość i wyobraźnię muzyczną. Dysponuje zarazem niezbędnym warsztatem, który umożliwia mu kreowanie wykonań zapadających na długo w pamięci słuchaczy”.
Prof. Katarzyna Popowa-Zydroń
„(...) jego wybitna muzykalność pozwalająca na wydobywanie bogatych odcieni kolorystyki fortepianowej - nieraz z wielką dozą intuicji dostosowując ją do sztuki wokalnej poszczególnych śpiewaków - pozwalają oceniać go jako jednego z najwybitniejszych znanych mi polskich pianistów - kameralistów”.
Prof. Helena Łazarska
Bartłomiej Wezner jest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solistą, kameralistą, pedagogiem, managerem kultury.
Laureat międzynarodowych konkursów kameralnych: St Martin’s Chamber Music Competition (2011, Londyn - I nagroda), 16 Premio Trio di Trieste (2015, Triest - III nagroda), Academie de Musique de Lausanne (2015, Lozanna - laureat), 50th International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia - laureat w kategorii Lied Duo) oraz XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010 - III nagroda).
Bartłomiej Wezner Fot. A. Wąsik-Płocińska
Zdobył nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie (2007), Katowicach (2008), Łodzi (2009), Sopocie (2010) i Częstochowie (2013). Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy).
Urodził się w 1981 roku w Nysie. Ukończył Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). W latach 2002-2004 był też studentem prof. Jerzego Sulikowskiego, równolegle studiował klawesyn u prof. Urszuli Bartkiewicz. Absolwent Podyplomowego Studium Pieśni oraz Stażu Artystycznego u prof. Mai Nosowskiej i Jana Staniendy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2011/12).
W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2019 habilitację. W 2020 roku objął w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy stanowisko profesora uczelni oraz kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej. W roku 2020 został mianowany Redaktorem Wydawnictw Fonograficznych Wydawnictwa AMFN SAGITTARIA w Bydgoszczy. Na kadencję 2024-2028 został wybrany Dziekanem Wydziału Instrumentalnego AMFN w Bydgoszczy.
Od 2018 roku jest dyrektorem artystycznym festiwalu Muzyka w Willi Blumwego.
Znaczący wpływ na estetykę wykonawczą Bartłomieja Weznera miały lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co Maestro Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux (Wanderer Trio), Gregor Sigl (Artemis Quartet), Jean Paul Trio, Niklas Schmidt (Trio Fontenay), Clive Brown, Ewa Podleś, Urszula Kryger, Kevin Kenner, Maja Nosowska, Marcin Sikorski. Koncertuje ze znakomitymi muzykami: Vadimem Brodskim, Pawłem Zalejskim, Marią Machowską, Agatą Schmidt, Ingridą Gápovą, Ewą Leszczyńską, Jakubem Jakowiczem, Arturem Rozmysłowiczem, Magdaleną Bojanowicz. Jest pianistą i współzałożycielem zespołów BMF Piano Trio, Herbert Piano Trio, Surrealistic Five.
Występował w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych. Jako solista koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Lwowską Narodową Orkiestrą Kameralną Akademia czy Filharmonikami Bydgoskimi.
Był pianistą-korepetytorem Mistrzowskiego Kursu Wokalnego Maestry Teresy Żylis-Gara w Pałacu w Radziejowicach (2008), warsztatów Młodzi Śpiewacy Małopolski prof. Heleny Łazarskiej i Zofii Kilanowicz w Nowym Sączu (2012), Kursu Mistrzowskiego Thomasa Hampsona w Filharmonii Gorzowskiej (2014) oraz oficjalnym pianistą XIV, XV i XVI, XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, 2013, 2015, 2019), IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018) oraz IV i V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu (2019, 2024).
Otrzymał stypendia: Piano Texas Festival and Academy w Fort Worth (2006, USA), International Dartington Summer School (2012, Wielka Brytania), Beethoven Haus w Bonn (2015, Niemcy), Prezydenta Bydgoszczy (2011, 2012) oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2011, 2012, 2017, 2020) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Młoda Polska (2012) oraz Stypendium Twórcze (2021). Jest również laureatem Nagrody Marszałka Województwo Kujawsko-Pomorskie w kategorii Kultura (2022) oraz Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2023).
Pianista znakomicie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i w muzyce XX i XXI wieku. Dokonał prawykonań i premierowych nagrań kompozycji m. in.: Hanny Kulenty, Zbigniewa Bargielskiego, Roxanny Panufnik, Marcina Maseckiego, Michała Dobrzyńskiego, Rafała Janiaka, Zygmunta Mycielskiego. Jego koncerty były transmitowane przez m. in. Polskie Radio „Dwójka” i RTS Suiss. Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux, Sagittaria i Acte Préalable.
Laureat nagrody Fryderyk 2024 za Album Roku MUZYKA KAMERALNA – WOKALNA (Władysław Żeleński - Pieśni wszystkie).
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Dopiero co zakończył się XXXI BFO, a na naszej scenie czeka Państwa kolejna dawka potężnych emocji! W trzy majowe wieczory (23, 24 i 25.05.) powraca „Faust” Charlesa Gounoda w reżyserii Pawła Szkotaka, którego premiera zainaugurowała XXVIII BFO. Świat w ogniu wojny, miłość i demony ludzkiej duszy. Każdy, kto widział naszego „Fausta”, przyznaje, że to spektakl, którego się nie zapomina! Oprócz wrażeń, można też mieć unikatowe pamiątki - oryginalny plakat „Fausta” autorstwa Jacka Staniszewski...
Szanowni Państwo,w związku z prowadzonymi pracami budowlanymi (budowa kolektora deszczowego) został wyłączony odcinek chodnika przy ul. Focha - na wysokości od placu budowy IV kręgu do ul. Karmelickiej. Dlatego należy liczyć się z utrudnionym dojściem do Opery Nova od strony placu Teatralnego. Brak przejścia dla pieszych dotyczy także przechodniów, poruszających się ul. Focha w kierunku przystanku wiedeńskiego przy placu Teatralnym.Melomanom udającym się na nasze spektakle zalecamy kierować się ...
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się! Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią 2025 w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej. Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.
Szanowni Państwo,zapraszamy do obejrzenia filmowego cyklu „Opera Nova w Bydgoszczy - bliżej widza!”, który zrealizowaliśmy dzięki grantowi przyznanemu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).