Libretto do My Fair Lady powstało na podstawie komedii George'a Bernarda Shawa - irlandzkiego prozaika, dramaturga i publicysty, obdarzonego niebywałym poczuciem humoru: Pigmalion. Przygoda romantyczna w 5. aktach (1912).
Tytuł odwołuje się do greckiego mitu o cypryjskim królu - rzeźbiarzu Pigmalionie, który stworzył tak piękny posąg kobiecy, iż się w nim zakochał. Bogini Afrodyta zamieniła rzeźbę w żywą kobietę. Motyw Pigmaliona i stworzonej przez niego Galatei pojawiał się często w poezji, muzyce, malarstwie. Głównym wątkiem komedii Shawa jest uczucie, jakie połączy profesora fonetyki, prawdziwego dżentelmena - Higginsa, z krzykliwą londyńską kwiaciarką - Elizą, z której (na mocy zakładu) profesor uczyni damę z najlepszego towarzystwa.
Oparty na dramacie Shawa musical My Fair Lady jest jednym z największych światowych sukcesów tego gatunku. Święcąc triumfy i rekordy popularności od swego powstania w 1956 r., musical Loewego i Lernera dotarł na sceny teatrów całego świata. Dodatkowo spopularyzowała go wersja filmowa z 1964 r. z Audrey Hepburn i Rexem Harrisonem w rolach głównych, nagrodzona ośmioma Oscarami.
„Jeden mały szczęścia łut”, „Przetańczyć całą noc”, „Tę ulicę znam” - piosenki z My Fair Lady to przeboje, które niezmiennie zachwycają. Musical jest jednym z największych światowych sukcesów tego gatunku. Pogodna i wartko tocząca się historia, doskonałe dialogi czerpiące z dobrego dramatu i muzyka, która wytrzymała próbę czasu (prapremiera nowojorska w 1956 r.) sprawiają, że My Fair Lady usatysfakcjonuje zarówno wytrawnego melomana, jak i początkującego bywalca teatru muzycznego.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!
Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu.
- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak, z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.
Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...