Die Zauberflöte, KV 620.
Akcja poetyckiego i zarazem pełnego emocji libretta o głębokim przesłaniu humanistycznym rozgrywa się w scenograficznej przestrzeni wielkiej biblioteki: siedziby Wiedzy, Siły, Piękna. To tu bohaterowie poznają prawdę o sobie, swą zdolność do poświęcenia, pokonywania życiowych trudności, lęku przed innymi…
Ezoteryczne i dziecinne, wzniosłe i krotochwilne, uczone i ludyczne ... Czarodziejski flet czerpie z legend średniowiecznych, baśni, fascynacji mitologią egipską. Arie, duety, tercety, kwartety, kwintety, chóry i sceny zbiorowe przeplatają się nieustannie. Każdy z tych momentów ma swój odrębny charakter, nastrój, typ orkiestry, melodykę. Libretto jest baśnią, moralitetem, komedią , tajemnicą.
W naszym przedstawieniu arie wykonywane są po niemiecku, a dialogi wygłaszane po polsku.
Fot. Andrzej Makowski
Streszczenie libretta
AKT I:
Książę Tamino ucieka przed ścigającym go wężem i wyczerpany pada zemdlony na ziemię. Trzy kobiety ratują go, zabijając węża. Ptasznik Papageno chwali się przytomnemu księciu, że to on zabił potwora. Kobiety wracają i karzą gadułę, zamykając mu usta na kłódkę. Dają się poznać jako damy ze świty Królowej Nocy, bo to właśnie do jej krainy trafił książę.
Królowa ma kłopoty: jej córka Pamina została uprowadzona. Kobiety dają księciu portret Paminy, a młodzieniec zakochuje się w niej. Gdy Królowa Nocy pojawia się, obiecuje mu rękę Paminy, jeśli uwolni porwaną z rąk złego Sarastra. Papageno ma mu towarzyszyć. Książę otrzymuje czarodziejski flet, a Papageno dzwoneczki, które mają im pomóc w kłopotach. Z ust Papagena zostaje zdjęta kłódka. Trzej chłopcy (geniusze) wskazują drogę do królestwa Sarastra.
W jego pałacu, pod nieobecność władcy, nadzorca niewolników, Murzyn Monostatos chce zmusić Paminę do miłości. Papageno, który po drodze stracił kontakt z Taminem, przypadkiem odnajduje teraz drogę do Paminy i ratuje ją przed Monostatosem. W tym czasie książę dociera do świątyni mądrości i dowiaduje się, że rządzący tu Sarastro nie jest okrutnikiem. Wzywa za pomocą czarodziejskiego fletu Paminę. Fletnia należąca do Papagena wskazuje mu drogę do ukochanej.
Pamina i Papageno próbują uciec, ale przeszkadza im w tym Monostatos ze swoimi niewolnikami. Papageno używa czarodziejskich dzwoneczków: ich dźwięk zmusza wartowników do nieustannego tańca. Już wydaje się, że ucieczka się powiodła, kiedy z polowania wraca Sarastro. Wybacza Paminie, karze Murzyna i rozkazuje zaprowadzić Tamina i Papagena do świątyni, w której zostaną poddani próbom.
AKT II
Sarastro wyjaśnia swoim braciom kapłanom, że Tamino i Pamina są sobie przeznaczeni. Jest to również powód, dla którego zabrał Paminę spod wpływu matki. Tamino musi jeszcze przejść przez szereg prób, zanim zostanie przyjęty do świątyni mądrości i stanie się godny Paminy. Tamino jest zdecydowany stawić czoło wyzwaniom, nawet jeśli byłyby niebezpieczne dla jego życia. Papageno, skuszony obietnicą nagrody w postaci powabnej Papageny, podąża z ociąganiem za księciem.
Damy Królowej Nocy ostrzegają egzaminowanych przed kapłańskimi podstępami i śmiertelnym zagrożeniem, jednak Tamino i Papageno nie dają się zwieść. Monostatos zakrada się do śpiącej Paminy. Królowa Nocy odnajduje swoją córkę i zaklina ją, by zabiła Sarastra i odzyskała siedmiokrotny krąg słońca, oznakę wielkiej władzy. Murzyn zabiera Paminie podarowany przez matkę sztylet i grozi: miłość albo śmierć. Pamina wyznaje Sarastrowi plan morderstwa uknuty przez matkę i prosi o zrozumienie dla niej.
Pierwsza próba wymaga dochowania nakazu milczenia. Papageno nie wytrzymuje tej próby. Natomiast Tamino milczy, nawet wobec błagań Paminy o jedno słowo miłości. Dziewczyna czuje się porzucona przez księcia i chce sobie odebrać życie. Trzej chłopcy odbierają jej sztylet i prowadzą do Tamina. Także Papageno chce umrzeć, ponieważ nie może już liczyć na obiecaną nagrodę. Jednak kiedy trzej chłopcy przyprowadzają mu jego Papagenę, odzyskuje chęci do życia. Pamina i Tamino przechodzą próbę wody i ognia. Prowadzona przez Monostatosa Królowa Nocy wdziera się wraz ze świtą do królestwa Sarastra, zostaje jednak zniszczona. Moc słońca pokonuje noc i rozjaśnia najgłębszy mrok.
Balet Opery Nova w nowym sezonie ze sceny ponownie pragnie uwieść Widzów spektaklem „Niebezpieczne związki” w znakomitej choreografii Krzysztofa Pastora i z urzekającą muzyką Artursa Maskatsa. Na sztukę baletową pełną namiętności i intryg zapraszamy w cztery wieczory na przełomie września i października 2024 r. Bilety dostępne w kasie Opery Nova oraz w sprzedaży online.
W nowym sezonie pierwszych sześć wrześniowych spektakli (13-18.09.) to okazja - jaka już się nie powtórzy! - by zobaczyć „Bulwar Zachodzącego Słońca” w Bydgoszczy (i w ogóle w Polsce). Największa musicalowa produkcja Opery Nova po trzech latach schodzi ze sceny. Kto jeszcze nie był, koniecznie powinien zobaczyć ten spektakl. Kto był, ten wie, że czekają go trzy godziny niezapomnianych wrażeń. Z zakupem biletów na ostatnie „Bulwary...” warto się pośpieszyć.
W kasie stacjonarnej oraz online można nabyć bilety na październikowe i listopadowe spektakle. Jesienią także dwie premiery nowego sezonu, na które bilety będą dostępne w późniejszym terminie. Tymczasem prezentujemy oficjalne afisze na październik i listopad 2024, zapraszając do Opery Nova!