Moniuszko ukończył komponowanie Halki w połowie roku 1847 i próbował wystawić ją w Warszawie. Jednak tę pierwszą, dwuaktową wersję wykonał w Wilnie w roku 1848. Dopiero 11 lat później, 1 stycznia 1858 r. odbyła się warszawska premiera czteroaktowej wersji tej najwybitniejszej polskiej opery romantycznej, przyjęta z ogromnym entuzjazmem.
To czwarta realizacja Halki w historii bydgoskiej Opery, tym razem przygotowana przez reprezentantki młodego pokolenia twórców teatralnych. Jedynie kierownictwo muzyczne przedstawienia i chóru spoczywa na męskich barkach. Opera Moniuszki zainaugurowała XX Bydgoski Festiwal Operowy w 2013 r., przyjęta aplauzem premierowej publiczności.
Reżyser Natalia Babińska:
Nie ma sprawiedliwości na świecie. Silni wykorzystują słabszych, sprytniejsi głupszych, bogatsi biedniejszych. Tak było, jest i będzie, że dostajemy to, na co się godzimy. Oto reguły gry. Ale... Halka jest wyjątkiem od reguły. Zawzięta góralka sięga po marzenia i przekracza granice. Walczy o to, co dla niej największe i najważniejsze: o Miłość, wielką, palącą, uskrzydlającą i destrukcyjną zarazem. Gotowa zniszczyć świat z bezsilności, że nie może osiągnąć tego, czego pragnie. Dociera do najmroczniejszych zakamarków ludzkiej duszy, jak mityczna Medea. I w tym tragicznym momencie upadku Halka dotknięta zostaje boską ręką, która wznosi dziewczynę na najwyższy poziom szlachetności, samorezygnacji w imię najczystszej miłości. Halka otwiera tym samym drzwi do lepszego świata. Więc jednak jest sprawiedliwość, nie w ludzkim, ale w boskim wymiarze.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!
Z przyjemnością ogłaszamy program XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego! Od 26 kwietnia do 11 maja polecamy siedem festiwalowych spektakli, goszcząc zespoły znakomitych teatrów z Bułgarii, Czech, Francji, Ukrainy, a także Bytomia i Poznania. Opera, musical, balet, tragedia muzyczna czy taniec graniczący z akrobacją... Część z dzieł na naszej scenie będzie prezentowana w Polsce po raz pierwszy bądź świeżo po polskich prapremierach. Będą też produkcje, które zobaczyć w kraju nadarza się wyjątkowo r...
Gdyby opera była płótnem, a muzyka i emocje paletą barw, to śmiało można powiedzieć, że nikt tak nie malował psychologicznych portretów kobiet jak Giacomo Puccini. W pierwszy wiosenny weekend (21-23 marca) na naszej scenie „Madama Butterfly”, czyli opowieść o nadziei i złamanym sercu gejszy.
Na naszej scenie mit o Orfeuszu jest współczesną interpretacją Roberta Bondary. Na operę „Orfeusz i Eurydyka” Glucka zapraszamy 16, 17 i 18 maja.