Marie Duplessis, do której wzdychał cały Jockey-Club utrzymywany przez najbogatszych mężczyzn z paryskiego towarzystwa, kochanka najbardziej wpływowych i znanych osobistości, także artystów - Franciszka Liszta i Aleksandra Dumasa - syna, kochająca luksus i... kamelie, dała życie literackiej postaci Małgorzacie Gauthier, tytułowej "Damie kameliowej" z XIX-wiecznego bestselleru powieściowego. Na jego kanwie powstało libretto do La Traviaty Giuseppe Verdiego. Marie/Małgorzata nazywa się tu Violetta Valery.
Tę wspaniałą operę, największy melodramat wśród operowych historii należy obejrzeć choć raz. Należy ona do szczególnych utworów, które - słuchane nawet wielokrotnie - nadal podbijają słuchacza muzyczną urodą. La Traviata realizowana była w historii bydgoskiej opery czterokrotnie, z czego trzy pierwsze inscenizacje reżyserował Sławomir Żerdzicki.
Ostatnią realizację (1998 r.) przygotował na scenie Opery Nova Bodo Igesz. Na scenie Opery Nova obecna wersja gości od 22 lat i nadal cieszy się zainteresowaniem widzów.
Historia Violetty i Alfreda zawarta w muzyce Verdiego jest uniwersalna: od prapremiery w weneckiej La Fenice minęło 167 lat, a wzrusza ona i zachwyca każde pokolenie słuchaczy.
Dzieło zawiera wszystko, co od ponad stu lat gwarantuje mu miłość wykonawców i publiczności: wspaniałe partie wokalne, niezapomniane muzyczne dialogi bohaterów, dramatyczną akcję, piękne sceny zbiorowe we wnętrzach XIX-wiecznych salonów z efektowną sceną chóralną toastu na chwałę miłości (Libiamo) będącą jedną z najpopularniejszych melodii operowych.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!
Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu.
- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak, z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.
Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...