RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA. PAJACE

RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA. PAJACE

Cavalleria rusticana. I Pagliacci:
Rycerskość wieśniacza - opera w 1. akcie, Pajace - opera w 2. aktach z prologiem
Kompozytor:
Pietro Mascagni (Rycerskość wieśniacza), Ruggero Leoncavallo (Pajace)
Libretto:
Giovanni Targioni-Tozzetti, Guido Menasci, Ruggero Leoncavallo. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
26.10.2013
Czas:
3 godziny, w tym jedna przerwa. Uwaga, realizacja we fragmentach spektaklu przewiduje użycie dymu na scenie.
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Mała Formacja Chóralna Izabeli Cywińskiej-Łomżyńskiej przy Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 w Bydgoszczy

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne:
Wojciech Rajski
Reżyseria:
Andrzej Bubień
Scenografia i kostiumy:
Anita Bojarska
Choreografia:
Jarosław Staniek
Reżyseria świateł:
Artur Szyman
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Współpraca muzyczna:
Piotr Wajrak
Współpraca scenograficzna:
Mariusz Napierała
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Asystent dyrygenta:
Maciej Wierzchoń
Asystent choreografa:
Anna Bebenow

Obsada

Nedda (Colombina):
Tonio (Taddeo):
Beppe (Arlecchino):
Dyrygent:

Opis

Prapremiera Rycerskości wieśniaczej (Cavalleria rusticana) odbyła się w Rzymie w 1890 roku. Uważa się ją za pierwszą operę werystyczną. 

Opera odniosła sukcesy na wszystkich wielkich scenach europejskich. Do jej powodzenia przyczynił się nie tylko temat libretta (według powieści Giovanniego Vergi, pisarza z nurtu naturalistycznego) , lecz również ogólne uproszczenie środków teatralnych oraz ogromne bogactwo melodii oddających charakter i atmosferę południa Włoch (sceny z życia sycylijskich wieśniaków: powrót z pola, msza w wiejskim kościele czy obraz wiejskiej tawerny). Słynny chór Gli aranci olezzano czy też majestatyczne Regina coeli należą do najbardziej poruszających fragmentów muzycznych w historii opery.

Streszczenie libretta:

Turiddu, narzeczony Santuzzy romansuje ze swą dawną ukochaną Lolą. Obecnie jest ona żoną woźnicy Alfia. Mimo błagań Santuzzy, Turiddu nie chce do niej powrócić. Santuzza przeklina go. Zrozpaczona dziewczyna w afekcie mówi o romansie żony Alfiowi. Zazdrosny woźnica przysięga zemstę. 

W oberży Mammy Lucii dochodzi do niewybaczalnych obelg między Turiddu i Alfiem, a następnie rytualnego wyzwania na pojedynek. Turiddu, w przeczuciu śmierci, żegna się z matką, prosząc, aby przyjęła pod swój dach Santuzzę. Po chwili narastającej ciszy słychać krzyk....

Pajace - opera skomponowana, podobnie jak Rycerskość wieśniacza na konkurs w 1890 r., na swą prapremierę czekała do 1892 r. Od jej momentu (pod batutą Toscaniniego) cieszy się ogromną popularnością i z wielkim powodzeniem wystawiana jest do dziś. 

Streszczenie libretta:

Południe Włoch. Canio, szef wędrownych komediantów jest zazdrosnym mężem Neddy, do której zaleca się komik Tonio. Nedda tymczasem kocha młodego Silvia i pragnie z nim uciec. Wzgardzony Tonio powiadamia o ich uczuciu Cania, który zasadza się na kochanków. Silvio zdołał uciec, a Nedda nie zdradza jego imienia.

Nazajutrz komedianci wystawiają sztukę, której akcja przypomina faktyczne wydarzenia: Canio-Pajac jest zdradzany przez Neddę-Colombinę z Arlekinem. Canio zaczyna tracić kontrolę nad sobą, widząc tragiczne podobieństwo między sytuacją swoją i bohatera sztuki. Gdy Nedda, również na scenie jako Colombina, wzbrania się wyjawić imię kochanka, Canio zabija najpierw ją, a następnie Silvia, który spieszy na ratunek. 

Po głośnej premierze w MET (1895) przyjęło się w większości teatrów wystawiać Rycerskość wieśniaczą i Pajace łącznie i zapowiadać na jednym afiszu premierowym.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-04-2024

Premiera „Don Pasquale” na inaugurację Festiwalu!

„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!

{title}
15-04-2024

Jak budowaliśmy świat „Don Pasquale”

Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu. 

{title}
12-04-2024

Nasza rozmowa z reżyserem musicalu „Kombinat” Wojciechem Kościelniakiem

- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak,  z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.

{title}
10-04-2024

„Strefa Ruchu” towarzyszy Festiwalowi: Czy opera może i czy powinna być nowoczesna?

Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...