Opera komiczna w 2 aktach
Fot. Andrzej Makowski/ Opera Nova
Partytura wskazuje na rękę prawdziwego mistrza: jej styl jest błyskotliwy, dzięki czemu reprezentuje najlepszy przykład opery buffa. Entuzjastyczny werdykt mediolańskiej publiczności po prapremierze w 1832 r. zyskał potwierdzenie na innych scenach - w ciągu kilkunastu lat opera ta podbiła świat.
Dziś Napój miłosny to jeden z filarów „żelaznego repertuaru” operowego. Dzieło nosi piętno genialności: nie brak mu scen czysto komicznych, acz nie zmierzają one li tylko do wywołania beztroskiego śmiechu. Kompozytor doskonale wczuwa się w każdą sytuację libretta, celnie tworząc muzyczne charakterystyki bohaterów. Arcydzieło bel canta stworzone przez Gaetana Donizettiego, znakomicie wyreżyserowane w Operze Nova przez Krzysztofa Nazara, zachwyca pięknem muzyki i wiarygodnie przedstawionymi postaciami.
Mówi reżyser Krzysztof Nazar:
(...) opera opowiada o odwiecznym problemie wynikającym z odmienności między kobietą i mężczyzną, o różniących się charakterach i sposobach widzenia świata, także o stosunkach między ludźmi, o wierności wobec swoich przekonań, zmienności natury, dojrzewaniu uczuć. Tyle, że jest to opowiedziane nie w wymiarze Dostojewskiego, ale dużo bardziej pogodnie i z pozycji wyrozumiałości dla ułomności śmiesznostek drugiego człowieka.
Może stąd też wynika trudność, jak tę opowieść zawartą w libretcie potraktować. Czy jako farsę - ale nie jest zjadliwa i przecież farsą tak naprawdę nie jest? Czy jako opowiedzianą z lekkością historię o naszych niedoskonałościach, które towarzyszą całemu życiu (...).
Myślę, że dużą scenę – nawet przy kameralnym dziele - zawsze można zapełnić atrakcyjnością bycia scenicznego bohaterów. Poza tym obok postaci wiodących równie istotną funkcję pełnić może w tej operze chór, który jest świadkiem scenicznych wydarzeń. A że w Operze Nova w Bydgoszczy chór jest 60-sobowy to siłą rzeczy musi być tak uruchomiony, by wyraziście i znacząco uczestniczyć i towarzyszyć perypetiom głównych bohaterów dramatu.
W operze i w balecie już nie tylko perfekcja techniczna wykonawców jest najistotniejsza, liczy się także jak została ona „spożytkowana” przez inscenizację. Dlatego staram się, korzystając z zasad scenicznej sztuki, powiedzieć coś więcej o bohaterach, a nie tylko skupiać się na pokazaniu ich umiejętności czysto wokalnych. Dążę do tego, by każda postać żyła swoim życiem, posiadała swój charakter i uwiarygodniała swą niezbędność na scenie. Tak powstaje wymyślony świat rządzący się własną, stworzoną na jego potrzeby ekspresją.
Przedstawienie-laureat Narody im. Jana Kiepury dla najlepszego spektaklu muzycznego 2009 roku.
Szanowni Państwo,w sezonie 2025/2026 na scenę Opery Nova powróci „Dziadek do orzechów” – balet w choreografii Paula Chalmera z muzyką Piotra Czajkowskiego.Wstrzymanie wystawiania tego tytułu w 2022 roku w repertuarach polskich teatrów było jednoznacznym gestem solidarności z narodem ukraińskim w obliczu brutalnej agresji ze strony Rosji, zgodnym z rekomendacją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Dziś nasze wartości pozostają niezmienne. Szanujemy również głos naszych Widzów, dla któryc...
Przedstawiamy kolejne - po wrześniu - miesiące repertuaru 69. sezonu artystycznego Opery Nova, który będzie pełen wzruszeń, olśnień i niepowtarzalnych wrażeń! Bilety na wszystkie wydarzenia (z wyjątkiem koncertów sylwestrowych) już w sprzedaży: w lipcu wyłącznie online, od sierpnia także w kasie stacjonarnej.
Wybrzmiały już ostatnie akordy „Barona cygańskiego”, wieńczącego na scenie Opery Nova 68. sezon artystyczny - czas zatem na podsumowanie.
Szanowni Państwo,do 31 lipca br. kasa biletowa Opery Nova jest nieczynna. Bilety na spektakle w sprzedaży stacjonarnej ponownie będzie można nabyć w sierpniu - przy czym od 1 do 17 sierpnia kasa czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-15.00. UWAGA! Kasa biletowa w nowym miejscu - w Dziale Promocji i Obsługi Widzów (wejście od ul. Focha). Sprzedaż biletów online (bez możliwości rezerwacji) jest prowadzona przez całe wakacje poprzez naszą stronę internetową w zakładce BILETY ...