Dorobek Moniuszki imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej, a jego wielkie opery takie jak Halka i Straszny dwór dotykają sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej - z uchwały Sejmu RP.
Stanisław Moniuszko pochodził z rodziny szlacheckiej. Jego ojciec i stryj służyli w armii Napoleona. Urodzony pod Mińskiem kompozytor mieszkał i tworzył tam przez 20 lat. Później mieszkał w Wilnie, w Warszawie, a przez 4 lata - w Berlinie. Odbywał także podróże artystyczne do Petersburga. Kontaktował się z wybitnymi muzykami rosyjskimi, m.in. Michaiłem Glinką, Aleksandrem Dargomyżskim, Aleksandrem Sierowem. W Paryżu nawiązał znajomość z Rossinim, w Pradze z Bedřichem Smetaną. Muzyka Moniuszki uważana jest powszechnie za wzór muzyki słowiańskiej.
Dziewięć oper (jedna niedokończona), trzy balety, osiem operetek, pięć mszy, 268 pieśni... Stanisław Moniuszko upamiętnił się w historii polskiej muzyki jako twórca liryki wokalnej na światowym poziomie, a przede wszystkim jako twórca narodowej opery w pełnym znaczeniu tego słowa. Pierwszy, którego dzieła wytrzymały próbę czasu, a powodzeniem górowały nad obcym repertuarem: Halka (wileńska 1854, warszawska 1858), Flis (1858), Hrabina (1859), Verbum nobile (1860), Straszny dwór (1861-64), Paria (1859-69), Beata (1872).
W 1858 roku Moniuszko został powołany na stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Warszawie. Podczas piętnastu niemal lat pracy na tym stanowisku przygotował i wystawił kolejno wszystkie swoje opery.
Okres powstania styczniowego zahamował działania kompozytora. Trudne warunki polityczne nie sprzyjały twórczości. Wystawienie Strasznego dworu w 1865 roku wywołało entuzjazm, a nowa opera odniosła sukces podobny do sukcesu Halki. Polskie realia zjednały dziełu miłość widzów i przyczyniły się do tego, że każde kolejne przedstawienie stawało się manifestacją narodową. Za życia kompozytora opera została wystawiona tylko kilkakrotnie: cenzura carska zorientowała się, że to nie błaha opowiastka miłosna, ale wielka opera narodowa. Moniuszko nie doczekał się wznowienia; wystawiano tylko fragmenty dzieła na koncertach.
Bydgoska Opera wcześniej sięgała po Straszny dwór czterokrotnie (1958, 1969, 1976, 1994 - inauguracja I BFO). Obecna realizacja, upamiętniająca obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, jest pierwszą przygotowaną na scenie Opery Nova przy ul. Focha.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Szanowni Państwo,w sezonie 2025/2026 na scenę Opery Nova powróci „Dziadek do orzechów” – balet w choreografii Paula Chalmera z muzyką Piotra Czajkowskiego.Wstrzymanie wystawiania tego tytułu w 2022 roku w repertuarach polskich teatrów było jednoznacznym gestem solidarności z narodem ukraińskim w obliczu brutalnej agresji ze strony Rosji, zgodnym z rekomendacją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Dziś nasze wartości pozostają niezmienne. Szanujemy również głos naszych Widzów, dla któryc...
Przedstawiamy kolejne - po wrześniu - miesiące repertuaru 69. sezonu artystycznego Opery Nova, który będzie pełen wzruszeń, olśnień i niepowtarzalnych wrażeń! Bilety na wszystkie wydarzenia (z wyjątkiem koncertów sylwestrowych) już w sprzedaży: w lipcu wyłącznie online, od sierpnia także w kasie stacjonarnej.
Wybrzmiały już ostatnie akordy „Barona cygańskiego”, wieńczącego na scenie Opery Nova 68. sezon artystyczny - czas zatem na podsumowanie.
Szanowni Państwo,do 31 lipca br. kasa biletowa Opery Nova jest nieczynna. Bilety na spektakle w sprzedaży stacjonarnej ponownie będzie można nabyć w sierpniu - przy czym od 1 do 17 sierpnia kasa czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-15.00. UWAGA! Kasa biletowa w nowym miejscu - w Dziale Promocji i Obsługi Widzów (wejście od ul. Focha). Sprzedaż biletów online (bez możliwości rezerwacji) jest prowadzona przez całe wakacje poprzez naszą stronę internetową w zakładce BILETY ...