OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY

OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY

Kompozytor:
Maciej Małecki
Libretto:
Magdalena Małecka-Wippich
Data premiery:
14.11.2020 - online, 14.02.2021 - premiera sceniczna
Czas trwania:
72 minuty
Wykonawcy:
Kropka (sopran), Wykrzyknik (bas baryton), kwartet smyczkowy jako Orkiestra i Chór, Tancerze Opery Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy

Teksty piosenek:
Magdalena Małecka-Wippich, Małgorzata Strzałkowska
Reżyseria i kierownictwo muzyczne:
Magdalena Małecka-Wippich
Choreografia:
Jarosław Staniek
Scenografia i kostiumy:
Marta Kodeniec
Ruch sceniczny:
Katarzyna Zielonka
Światła:
Krzysztof Forgiel
Asystent dyrygenta:
Asystent reżysera:
Plakat:
Adam Pękalski

OBSADA

OPIS

Operowy zawrót głowy został nagrodzony w kategorii: Najlepszy spektakl dla młodego widza w XV edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

Muzyka do spektaklu powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2017 r.

Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać?

Operowy zawrót głowy to spektakl familijny do muzyki Macieja Małeckiego, wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery. Zabawy z językowymi łamańcami, pojedynki na słowa i wspólne śpiewanie - treści adresowane są zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną. 

Forma zabawy pozwala odkryć piękno opery i przełamać językowe trudności. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wpleciono także piosenki, między innymi, do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej - jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Tu nikt nie usłyszy:„Ciiiicho, bo jesteś w Operze”! Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!

Magdalena Małecka-Wippich

Reżyserka, pisarka, kameralistka. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2005) specjalność: gra na altówce. Jest również absolwentką krakowskiego, prywatnego Konserwatorium Witolda Lutosławskiego (2004) specjalność: muzyka dawna, oraz Podyplomowych Studiów Literacko-Artystycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2008) specjalność: creative writing. Była także słuchaczką pierwszej w Polsce Szkoły Laboratorium Dramatu w Warszawie, założonej przez Tadeusza Słobodzianka (2010). Od 2017 roku studiuje na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.

Jako altowiolistka koncertowała w większości krajów europejskich, a także w Chinach, Kanadzie i USA, gdzie w 2012 r. odbyła tournée jako solistka. Od roku 2004 związana z kwartetem smyczkowym Polonika (nominacja do nagrody Fryderyk 2010 za debiut płytowy oraz Fryderyk 2014 w kategorii Muzyka Współczesna), którego powstanie zainicjowała i z którym dokonała blisko kilkudziesięciu prawykonań utworów kompozytorów polskich.

Równolegle do ożywionej działalności muzycznej doskonaliła swoje umiejętności prozatorskie i dramaturgiczne na licznych warsztatach, prowadzonych przez takich pisarzy, jak: Janusz Głowacki, Mikołaj Grynberg, Marek Koterski, Nikolai Kolada, Hanna Krall, Mark Ravenhill, Olga Tokarczuk, Agata Tuszyńska, Iwan Wyrypajew czy Adam Zagajewski. 

W 2016 roku zadebiutowała książką Nietypowa baba jestem nakładem wydawnictwa ZNAK. Jest autorką libretta opery dla dzieci Operowy zawrót głowy (2017) oraz licznych scenariuszy do spektakli muzycznych (Tango Therapy, Krzyż - drzewo kwitnące, Ocalone dźwięki). Jako reżyserka zadebiutowała w 2018 roku inscenizacją opery Awantura w Recco na deskach Opery Nova, a na małym ekranie filmem Tadeusz Różewicz. Czytanie Książek, zrealizowanym dla TVP Kultura. 

W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną jako asystentka reżysera w produkcjach musicalowych. W tym samym roku jej etiuda reżyserska Wyżej, w kosmos (na podstawie reportażu Wojciecha Tochmana), zakwalifikowała się do Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF. W roku 2020, na zamówienie WFDiF, wyreżyserowała spektakl telewizyjny Dziób w dziób do tekstu M. Prześlugi, który otrzymał dwie nagrody (za najlepszy montaż oraz najlepszą aktorską kreację zespołową) podczas festiwalu premier TEATROTEKA FEST 2020. Niedługo potem, na festiwalu Stolica Języka Polskiego 2020, odbyła się premiera przygotowanej w warunkach pandemii sztuki Szaleństwo we dwoje E. Ionesco z udziałem Dominiki Ostałowskiej i Adama Woronowicza w jej reżyserii. W 2020 r. Magdalena Małecka-Wippich została przyjęta w poczet członków Związku Artystów Scen Polskich oraz Gildii Polskich Reżyserów i Reżyserek Teatralnych. Operowy zawrót głowy jest jej dyplomem reżyserskim.

Marta Kodeniec

Scenografia, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Stypendystka programu Erasmus na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracowała z polskimi teatrami, m.in., z: Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem im. Horzycy w Toruniu, a także Akademią Teatralną w Warszawie i łódzką Szkołą Filmową.

Małgorzata Strzałkowska

Pisarka, poetka. Autorka ponad stu książek dla dzieci, ilustratorka, laureatka wielu nagród. Jej książka Wiersz, aż strach! zdobyła w 2003 r. Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego. Debiut książkowy autorki, czyli wydane w 1996 roku Wierszyki łamiące języki, stał się wraz z tomikiem Gimnastyka dla języka inspiracją do powstania Operowego zawrotu głowy

W 2016 r. uhonorowana Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Data: 31-05-2024 (Piątek),Godzina: 11:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 31-05-2024 (Piątek),Godzina: 16:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 01-06-2024 (Sobota),Godzina: 11:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 01-06-2024 (Sobota),Godzina: 16:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
29-02-2024

Wkrótce ogłosimy program XXX BFO!

Szanowni Melomani, otrzymujemy od Państwa mnóstwo zapytań o XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Bardzo nas cieszy, że jubileuszowa edycja wzbudza tak duże zainteresowanie! Program Festiwalu ogłosimy już wkrótce. 

{title}
19-02-2024

Bilety na spektakle w maju i czerwcu już w sprzedaży

Szanowni Melomani, od 20 lutego rozpoczynamy sprzedaż biletów na wszystkie majowe i większość czerwcowych spektakli, wśród których są zarówno nowe produkcje, jak również te już znane i cenione przez Państwa.

{title}
21-11-2023

Sprezentuj sobie plakaty z Butiku Operowego

Kto pragnie sprezentować sobie lub bliskim „Fausta” i „Niebezpieczne związki” na pamiątkę, a dzieciom „Alicję w Krainie Czarów” i „Coppelię”, na tego czekają wyjątkowe plakaty w naszym Butiku Operowym. Każdy w cenie 20 zł. Polecamy i zapraszamy!

{title}
05-11-2023

„Niebezpieczne związki” w marcu, bilety już w sprzedaży

Jesteśmy po premierze „Niebezpiecznych związków”. Dla tych z Państwa, którzy nie mieli okazji zobaczyć spektaklu w listopadzie ub. roku, mamy dobrą wiadomość. Balet w choreografii Krzysztofa Pastora na bydgoską scenę wraca już w marcu! Bilety są jeszcze dostępne w kasie Opery oraz online. W Butiku Operowym jest także plakat naszej najnowszej produkcji baletowej.