realizatorzy
Opis
To będzie wyjątkowe otwarcie XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Po raz pierwszy w Polsce „Carmen” w choreografii Johana Ingera wykona Balet Opery Nova w Bydgoszczy. Johan Inger przenosi słynną operę Bizeta do fascynującego świata tańca, by na nowo spojrzeć na historię niebezpiecznej namiętności. To „Carmen”, jakiej nie znacie! Polska premiera baletowa 26 kwietnia - na scenie Opery Nova.
„Carmen”, dzięki pełnemu namiętności dramatowi na podstawie noweli Prospera Meriméego i muzyce jednej z najsłynniejszych oper, do dziś rozpala emocje. Aby sprostać wyzwaniu zmierzenia się z legendą tak mocno zakorzenioną w hiszpańskiej kulturze, Johan Inger zdecydował się ukazać swoją bohaterkę oczami dziecka.
„Tym dzieckiem może być każdy z nas, doświadczający przemocy, która, choćby krótka, ma trwały negatywny wpływ na nasze życie i naszą zdolność do nawiązywania więzi z innymi” - wyjaśniał Johan Inger w jednym z wywiadów.
Świeże spojrzenie Johana Ingera na klasyczną opowieść o uwodzeniu i obsesji przenosi XIX-wieczną operę Georges’a Bizeta do współczesnego świata, prezentując zapierający dech w piersiach spektakl baletowy. Choreografia Ingera łączy ruch współczesny z klasycznym, co daje wyjątkowo mocny efekt.
Johan Inger podczas audycji baletowej z tancerzami Opery Nova Fot. Simona Skrebutenaite
W uniwersalnej przestrzeni scenicznej dziewięć dużych ruchomych luster tworzy ramy akcji, przenosząc nas z miejskiego placu do niespokojnego umysłu Don José. Groza i złowieszcza atmosfera unoszą się nad sceną dzięki dodatkowej elektronicznej muzyce Marca Alvareza, która uzupełnia klasyczną partyturę Bizeta i Szczedrina, jaka będzie wykonywana na żywo przez Orkiestrę Opery Nova.
Autorski balet „Carmen” Johan Inger stworzył w 2015 roku dla Compañía Nacional de Danza (CND - Madryt). W 2016 roku za chorografię „Carmen” otrzymał prestiżową nagrodę Benois de la Danse. W 2018 roku „Carmen” szwedzkiego choreografa zwyciężyła Venice TV Award w kategorii „Performing Arts”. Przedstawienie zarejestrowane w Théâtre de la Coursive w La Rochelle jest emitowane w telewizji Mezzo.
Od czasu prapremiery CND w Madrycie „Carmen” jest prezentowana na największych scenach świata. Tylko w 2024 roku ten spektakl baletowy z autorską chorografią Johana Ingera miał swoją premierę w: Grecji (Greek National Opera and Ballet), Wielkiej Brytanii (English National Ballet) czy Australii (The Australian Ballet). Do listy premier „Carmen” Ingera dołączy już wkrótce Opera Nova w Bydgoszczy.
- tak Johan Inger, wybitny choreograf, mówi o naszych przygotowaniach do polskiej produkcji spektaklu baletowego, który 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy.
Johan Inger pod koniec 2024 roku po raz pierwszy spotkał się z Baletem Opery Nova w sali prób, nie kryjąc, że jest pod wrażeniem naszych tancerzy. Obecnie Balet Opery Nova przygotowuje się do polskiej premiery „Carmen” pod profesjonalną opieką asystentów choreografa: Tobiego Mallitta oraz Yoko Taira.
Fot. ©Bengt Wanselius
Biografia
Johan Inger – wybitny choreograf szwedzkiego pochodzenia, urodzony w 1967 r. w Sztokholmie. Ukończył Królewską Szwedzką Szkołę Baletową i Narodową Szkołę Baletową w Kanadzie. W latach 1985-1990 tańczył w Szwedzkim Balecie Królewskim w Sztokholmie, ostatni rok jako solista. Zafascynowany twórczością Jiri Kyliána, Inger był przekonany, że kolejnym krokiem w jego tanecznej karierze tanecznej powinno być przejście do Nederlands Dans Theater. W 1990 roku dołączył do NDT 1 i do 2002 roku był znanym tancerzem w tym zespole. W 1995 roku Inger zadebiutował jako choreograf, produkując dla NDT 2 swoje pierwsze dzieło pt. „Mellantid”.
Od czasu debiutu Inger stworzył wiele dzieł dla Nederlands Dans Theater (jak „Sammanfall” , „Couple of Moments”, „Round Corners”, „Walking Mad”, „Out of Breath” ). Za swoje balety „Dream Play” i „Walking Mad” otrzymał w październiku 2001 roku nagrodę Lucas Hoving Production Award.
Inger w 2003 roku objął artystyczne kierownictwo Cullberg Ballet w Sztokholmie. Przez lata tworzył różne choreografie dla zespołu. W 2008 roku Inger zakończył swoją pracę dyrektora artystycznego, aby całkowicie poświęcić się choreografii. W latach 2009-2016 Johan Inger zajmował stanowisko choreografa pomocniczego w Nederlands Dans Theater, regularnie tworząc dla obu zespołów (NDT 1 + NDT 2), jednocześnie kontynuując współpracę i tworzenie z innymi zespołami.
W latach 2016-2023 wystawił, m.in., własne wersje sztuk m.in.: „Śpiącą królewnę”, wspomnianą już „Carmen”, „Peer Gynta”, „Don Juana” czy „Jeziora łabędziego”. W 2016 roku otrzymał Benois de la Danse za sztuki „Carmen” (CND- Madryt) i „One on One” (NDT2), a także nagrodę Danza y Danza Prize za „Bliss” i „Don Juana” (2020) za najlepszą włoską produkcję (firma Aterballetto).
Od sezonu 2022/23 Johan Inger został dyrektorem artystycznym Take Off Dance, programu szkoleniowego dla tancerzy w wieku od 18 do 24 lat, który ma siedzibę w Sewilli w Hiszpanii.
Autor zdjęć i projektu plakatu: Piotr Leczkowski
- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!
Z przyjemnością ogłaszamy program XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego! Od 26 kwietnia do 11 maja polecamy siedem festiwalowych spektakli, goszcząc zespoły znakomitych teatrów z Bułgarii, Czech, Francji, Ukrainy, a także Bytomia i Poznania. Opera, musical, balet, tragedia muzyczna czy taniec graniczący z akrobacją... Część z dzieł na naszej scenie będzie prezentowana w Polsce po raz pierwszy bądź świeżo po polskich prapremierach. Będą też produkcje, które zobaczyć w kraju nadarza się wyjątkowo r...
Gdyby opera była płótnem, a muzyka i emocje paletą barw, to śmiało można powiedzieć, że nikt tak nie malował psychologicznych portretów kobiet jak Giacomo Puccini. W pierwszy wiosenny weekend (21-23 marca) na naszej scenie „Madama Butterfly”, czyli opowieść o nadziei i złamanym sercu gejszy.
Na naszej scenie mit o Orfeuszu jest współczesną interpretacją Roberta Bondary. Na operę „Orfeusz i Eurydyka” Glucka zapraszamy 16, 17 i 18 maja.