CARMEN

CARMEN

Choreografia:
JOHAN INGER
Muzyka:
Georges Bizet, Marc Álvarez Garcia, aranżacja: Rodion Szczedrin Carmen-suita
Dramaturgia:
Gregor Acuña-Pohl
Prapremiera:
9.04.20215 r. Teatro de la Zarzuela (Madryt) - Compañía Nacional de Danza
Premiera w Operze Nova:
26.04.2025 r.
Czas trwania:
ok. 1 godziny i 30 minut, w tym jedna przerwa

realizatorzy

Kierownictwo muzyczne:
Manuel Coves
Reorkiestracja muzyki Bizeta:
Álvaro Domínguez Vázquez
Asystenci choreografa:
Toby Mallitt , Yoko Taira, Małgorzata Chojnacka, Stephane Aubry.
Asystent dyrygenta:
Scenografia:
Curt Allen Wilmer, Leticia Ganan
Kostiumy:
David Delfin
Nadzór realizacji kostiumów:
Luisa Maria Ramos Corrales
Światła:
Tom Visser, Doef Beernink

Opis

To będzie wyjątkowe otwarcie XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Po raz pierwszy w Polsce „Carmen” w choreografii Johana Ingera wykona Balet Opery Nova w Bydgoszczy. Johan Inger przenosi słynną operę Bizeta do fascynującego świata tańca, by na nowo spojrzeć na historię niebezpiecznej namiętności. To „Carmen”, jakiej nie znacie! Polska premiera baletowa 26 kwietnia - na scenie Opery Nova.

 

„Carmen”, dzięki pełnemu namiętności dramatowi na podstawie noweli Prospera Meriméego i muzyce jednej z najsłynniejszych oper, do dziś rozpala emocje. Aby sprostać wyzwaniu zmierzenia się z legendą tak mocno zakorzenioną w hiszpańskiej kulturze, Johan Inger zdecydował się ukazać swoją bohaterkę oczami dziecka.

Tym dzieckiem może być każdy z nas, doświadczający przemocy, która, choćby krótka, ma trwały negatywny wpływ na nasze życie i naszą zdolność do nawiązywania więzi z innymi” - wyjaśniał Johan Inger w jednym z wywiadów.

Świeże spojrzenie Johana Ingera na klasyczną opowieść o uwodzeniu i obsesji przenosi XIX-wieczną operę Georges’a Bizeta do współczesnego świata, prezentując zapierający dech w piersiach spektakl baletowy. Choreografia Ingera łączy ruch współczesny z klasycznym, co daje wyjątkowo mocny efekt. 

Johan Inger podczas audycji baletowej z tancerzami Opery Nova Fot. Simona Skrebutenaite

W uniwersalnej przestrzeni scenicznej dziewięć dużych ruchomych luster tworzy ramy akcji, przenosząc nas z miejskiego placu do niespokojnego umysłu Don José. Groza i złowieszcza atmosfera unoszą się nad sceną dzięki dodatkowej elektronicznej muzyce Marca Alvareza, która uzupełnia klasyczną partyturę Bizeta i Szczedrina, jaka będzie wykonywana na żywo przez Orkiestrę Opery Nova.

Autorski balet „Carmen” Johan Inger stworzył w 2015 roku dla Compañía Nacional de Danza (CND - Madryt). W 2016 roku za chorografię „Carmen” otrzymał prestiżową nagrodę Benois de la Danse.  W 2018 roku „Carmen” szwedzkiego choreografa zwyciężyła Venice TV Award w kategorii „Performing Arts”. Przedstawienie zarejestrowane w Théâtre de la Coursive w La Rochelle jest emitowane w telewizji Mezzo.

Od czasu prapremiery CND w Madrycie „Carmen” jest prezentowana na największych scenach świata. Tylko w 2024 roku ten spektakl baletowy z autorską chorografią Johana Ingera miał swoją premierę w: Grecji (Greek National Opera and Ballet), Wielkiej Brytanii (English National Ballet) czy Australii (The Australian Ballet). Do listy premier „Carmen” Ingera dołączy już wkrótce Opera Nova w Bydgoszczy.

Czuję zachwyt, widząc głodnych tańca artystów Opery Nova, którzy przedstawiają Carmen w pełni wykorzystując swoje umiejętności oraz rozwijają jej interpretację. To z pewnością będzie uczta, której łatwo nie zapomnimy!
Thrilled to see the hungry dancers from Opera Nova take on Carmen in their fullest capacity and bring the interpretation further! It surely will become a meal not easily forgotten!  

- tak Johan Inger, wybitny choreograf, mówi o naszych przygotowaniach do polskiej produkcji spektaklu baletowego, który 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy.  

Johan Inger pod koniec 2024 roku po raz pierwszy spotkał się z Baletem Opery Nova w sali prób, nie kryjąc, że jest pod wrażeniem naszych tancerzy. Obecnie Balet Opery Nova przygotowuje się do polskiej premiery „Carmen” pod profesjonalną opieką asystentów choreografa: Tobiego Mallitta oraz Yoko Taira.

Fot. ©Bengt Wanselius

Biografia

Johan Inger – wybitny choreograf szwedzkiego pochodzenia, urodzony w 1967 r. w Sztokholmie. Ukończył Królewską Szwedzką Szkołę Baletową i Narodową Szkołę Baletową w Kanadzie. W latach 1985-1990 tańczył w Szwedzkim Balecie Królewskim w Sztokholmie, ostatni rok jako solista. Zafascynowany twórczością Jiri Kyliána, Inger był przekonany, że kolejnym krokiem w jego tanecznej  karierze tanecznej powinno być przejście do Nederlands Dans Theater. W 1990 roku dołączył do NDT 1 i do 2002 roku był znanym tancerzem w tym zespole. W 1995 roku Inger zadebiutował jako choreograf, produkując dla NDT 2 swoje pierwsze dzieło pt. „Mellantid”

Od czasu debiutu Inger stworzył wiele dzieł dla Nederlands Dans Theater (jak „Sammanfall” , „Couple of Moments”, „Round Corners”, „Walking Mad”, „Out of Breath” ). Za swoje balety „Dream Play” i „Walking Mad” otrzymał w październiku 2001 roku nagrodę Lucas Hoving Production Award. 

Inger w 2003 roku objął artystyczne kierownictwo Cullberg Ballet w Sztokholmie. Przez lata tworzył różne choreografie dla zespołu. W 2008 roku Inger zakończył swoją pracę dyrektora artystycznego, aby całkowicie poświęcić się choreografii.  W latach 2009-2016 Johan Inger zajmował stanowisko choreografa pomocniczego w Nederlands Dans Theater, regularnie tworząc dla obu zespołów (NDT 1 + NDT 2), jednocześnie kontynuując współpracę i tworzenie z innymi zespołami. 

W latach 2016-2023 wystawił, m.in., własne wersje sztuk m.in.: „Śpiącą królewnę”, wspomnianą już „Carmen”, „Peer Gynta”, „Don Juana” czy „Jeziora łabędziego”. W 2016 roku otrzymał Benois de la Danse za sztuki „Carmen” (CND- Madryt) i „One on One” (NDT2), a także nagrodę Danza y Danza Prize za „Bliss” i „Don Juana” (2020) za najlepszą włoską produkcję (firma Aterballetto).

Od sezonu 2022/23 Johan Inger został dyrektorem artystycznym Take Off Dance, programu szkoleniowego dla tancerzy w wieku od 18 do 24 lat, który ma siedzibę w Sewilli w Hiszpanii.

Autor zdjęć i projektu plakatu: Piotr Leczkowski

Najbliższe spektakle

Data: 26-04-2025 (Sobota),Godzina: 19:00

Premiera
Sprzedaż biletów od: 10-03-2025 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
20-03-2025

„Carmen” ubiera się już na premierę. To kobieta XXI wieku!

- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!  

{title}
26-02-2025

Czas rozpocząć nową dekadę Festiwalu. Ogłaszamy program XXXI BFO!

Z przyjemnością ogłaszamy program XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego! Od 26 kwietnia do 11 maja polecamy siedem festiwalowych spektakli, goszcząc zespoły znakomitych teatrów z Bułgarii, Czech, Francji, Ukrainy, a także Bytomia i Poznania. Opera, musical, balet, tragedia muzyczna czy taniec graniczący z akrobacją... Część z dzieł na naszej scenie będzie prezentowana w Polsce po raz pierwszy bądź świeżo po polskich prapremierach. Będą też produkcje, które zobaczyć w kraju nadarza się wyjątkowo r...

{title}
24-02-2025

Miłość jak „Motyl”

Gdyby opera była płótnem, a muzyka i emocje paletą barw, to śmiało można powiedzieć, że nikt tak nie malował psychologicznych portretów kobiet jak Giacomo Puccini. W pierwszy wiosenny weekend (21-23 marca) na naszej scenie „Madama Butterfly”, czyli opowieść o nadziei i złamanym sercu gejszy. 

{title}
10-02-2025

Świat widziany oczami Orfeusza

Na naszej scenie mit o Orfeuszu jest współczesną interpretacją Roberta Bondary. Na operę „Orfeusz i Eurydyka” Glucka zapraszamy 16, 17 i 18 maja.