The premiere of the opera, in its new version, took place on October 27, 2018, before the 100th anniversary of Poland's independence.Composer said:I wrote this version of the opera in 2017-2018 for Opera Nova in Bydgoszcz. Literally it does not differ from the first one, but I re-edited the music. I added the Overture, Intermezzo, Declamation and Sylvia's Recitative. Some passages have been expanded, others reduced or simplified. The opera has new instrumentation. The subtitle "comic opera" is n...
On November 13-19, 2023, Opera Nova in Bydgoszcz, the second largest opera house in Poland, will host the 3rd Bogdan Paprocki National Vocal Competition. It will be the third edition of a vocal competition in northern Poland of such a high rank - three stages, the final round with an orchestra. Outstanding professional Polish opera singers were invited to join the jury of the competition: Ewa Podleś, Agnieszka Rehlis, Wiesław Ochman, Andrzej Dobber, Mariusz Kwiecień and Magdalena Idzik. The winn...
W operze płyną łzy; każda kobieta wyobraża sobie, że jest piękna i uwodzicielska jak Carmen, każdy mężczyzna przypomina sobie godziny własnego zachwytu, tak podobne do oczarowania, jakiemu uległ nieborak José, i przywołuje w pamięci chwile triumfu, w których jak Escamillo czuł, że był naprawdę kochany. (fragment z programu)W słońcu Andaluzji rozgrywa się historia tragicznej namiętności żołnierza do nieokiełznanej, dumnej i kapryśnej Cyganki. Plac przy fabryce cygar w Sewilli to miejsce, gdzie mł...
Cyrulik sewilski to popis maestrii kompozytorskiej, melodyjności, dowcipu - o tej operze komicznej można pisać w samych superlatywach. Doskonałe libretto na podstawie komedii Beumarchais’go przekonuje, że wobec siły miłości i kobiecej przebiegłości bezsilne są zazdrość i zbyteczna ostrożność mężczyzn.Opera Rossiniego pełna jest słynnych muzycznych tematów (Una voce poco fa’, czyli aria o plotce).
Spektakl baletowy w pięciu obrazach:Mauro de Candia: Lacrimae / Auf Suche / Something I had in MindJorma Elo: Brake the Eyes / 1st Flash Muzyka: Johann Sebastian Bach, Nicolo Paganini, Arvo Pärt, Edith Piaf, Wolfgang Amadeus Mozart, Jean Sibelius oraz Nancy Euverink Sub Pulse 2 - do choreografii Brake the Eyses 1st Flash.
Adelheid Wette, młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka, opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm Jaś i Małgosia i poprosiła swego brata, asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej, jak i dojrzałej publiczności.Dzieło Humperdincka istnieje w dwóch wersjach: symfonicznej i kameralnej. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkan...
Na pozór zwykły dom: ktoś krząta się w kuchni, ktoś wyleguje na kanapie. Jednak od chwili, gdy obok samotnej dziewczyny błyśnie srebrzysty promień, nic już nie będzie zwykłe i smutne. Kopciuszka znamy z dzieciństwa, z książki francuskiego bajkopisarza, Charlesa Perraulta. Kompozytor pisał o tytułowej bohaterce: „Sam Kopciuszek jest nie tylko postacią z bajki, lecz żywym człowiekiem: przeżywającym, a nawet wzruszającym się. I takim można go zobaczyć na naszym spektaklu. Rola tytułowa to duże...
Inscenizacja i choreografia są dziełem Henryka Konwińskiego - twórcy, który zrealizował liczne balety klasyczne i współczesne, wielkie widowiska, ale i kompozycje o charakterze studyjnym. Scenografka Anna Sekuła wykreowała przepiękne kostiumy oddające charaktery poszczególnych postaci i wkomponowała je w iście bajkową przestrzeń.
Włoskie słowo gioconda oznacza radosną, cieszącą się życiem. Tytułowa bohaterka opery, uliczna śpiewaczka, przepełniona namiętnością, energią i poczuciem wolności, niesie szczęście innym i dodaje im odwagi. Jej rywalką w pojedynku o względy marynarza Enza (księcia Grimaldi incognito) jest eteryczna Laura. Porzucona Gioconda walczy z pragnieniem zemsty: znika jej radość życia, pozostaje pasja, zuchwałość i duma. Musi podjąć walkę z groźnymi przeciwnikami: sadystycznym mężem Laury Alvise Badoero i...
Pomysłodawcami i autorami libretta są Iwona Runowska ( choreograf) i Sebastian Gonciarz (reżyser Teatru Roma). Jak mówią, idea spektaklu zrodziła się z potrzeby powrotu pamięcią do fascynującej krainy dziecięcej wyobraźni, nieograniczonej fantazji i ukochanych zabawek.
Premiera opery Manru w październiku 2006 r., przedtem w bydgoskiej operze niegranej, była symboliczną klamrą zamykającą dokonania artystyczne w jej 50-letniej historii, zwieńczeniem wieloletnich starań o piękny teatr operowy dla Pomorza i Kujaw oraz podziękowaniem dla środowiska muzycznego i społeczeństwa Bydgoszczy. Był to znakomity moment do przypomnienia dzieła stanowiącego uwieńczenie drogi twórczej Paderewskiego i jedynej w jego dorobku kompozytorskim opery.
Według tragedii "Faust" Johanna Wolfganga von Goethe.