OPERA DIZZINESS

OPERA DIZZINESS

Kompozytor:
Maciej Małecki
Libretto:
Magdalena Małecka-Wippich
Data premiery:
14.11.2020 - online, 14.02.2021 - premiera sceniczna
Czas trwania:
72 minuty
Wykonawcy:
Kropka (sopran), Wykrzyknik (bas baryton), kwartet smyczkowy jako Orkiestra i Chór, Tancerze Opery Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy

Teksty piosenek:
Magdalena Małecka-Wippich, Małgorzata Strzałkowska
Reżyseria i kierownictwo muzyczne:
Magdalena Małecka-Wippich
Choreografia:
Jarosław Staniek
Scenografia i kostiumy:
Marta Kodeniec
Ruch sceniczny:
Katarzyna Zielonka
Światła:
Krzysztof Forgiel
Asystent dyrygenta:
Asystent reżysera:
Plakat:
Adam Pękalski

OBSADA

Tancerki:
Tancerze:

OPIS

Operowy zawrót głowy został nagrodzony w kategorii: Najlepszy spektakl dla młodego widza w XV edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

Muzyka do spektaklu powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2017 r.

Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać?

Operowy zawrót głowy to spektakl familijny do muzyki Macieja Małeckiego wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery. Zabawy z językowymi łamańcami, pojedynki na słowa i wspólne śpiewanie - treści adresowane są zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną. 

Forma zabawy pozwala odkryć piękno opery i przełamać językowe trudności. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wpleciono także piosenki, między innymi do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej, jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Tu nikt nie usłyszy:„Ciiiicho, bo jesteś w Operze”! Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!

Magdalena Małecka-Wippich

Reżyserka, pisarka, kameralistka. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2005) specjalność: gra na altówce. Jest również absolwentką krakowskiego, prywatnego Konserwatorium Witolda Lutosławskiego (2004) specjalność: muzyka dawna, oraz Podyplomowych Studiów Literacko-Artystycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2008) specjalność: creative writing. Była także słuchaczką pierwszej w Polsce Szkoły Laboratorium Dramatu w Warszawie, założonej przez Tadeusza Słobodzianka (2010). Od 2017 roku studiuje na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.

Jako altowiolistka, koncertowała w większości krajów europejskich, a także w Chinach, Kanadzie i USA, gdzie w 2012 r. odbyła tournée jako solistka. Od roku 2004 związana z kwartetem smyczkowym Polonika (nominacja do nagrody Fryderyk 2010 za debiut płytowy, oraz Fryderyk 2014 w kategorii Muzyka Współczesna), którego powstanie zainicjowała i z którym dokonała blisko kilkudziesięciu prawykonań utworów kompozytorów polskich.

Równolegle do ożywionej działalności muzycznej, doskonaliła swoje umiejętności prozatorskie i dramaturgiczne na licznych warsztatach, prowadzonych przez takich pisarzy, jak: Janusz Głowacki, Mikołaj Grynberg, Marek Koterski, Nikolai Kolada, Hanna Krall, Mark Ravenhill, Olga Tokarczuk, Agata Tuszyńska, Iwan Wyrypajew czy Adam Zagajewski. 

W 2016 roku zadebiutowała książką Nietypowa baba jestem nakładem wydawnictwa ZNAK. Jest autorką libretta opery dla dzieci Operowy zawrót głowy (2017) oraz licznych scenariuszy do spektakli muzycznych (Tango Therapy, Krzyż – drzewo kwitnące, Ocalone dźwięki). Jako reżyserka zadebiutowała w 2018 roku inscenizacją opery Awantura w Recco na deskach Opery Nova, a na małym ekranie, filmem Tadeusz Różewicz. Czytanie Książek zrealizowanym dla TVP Kultura. 

W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną, jako asystentka reżysera w produkcjach musicalowych. W tym samym roku jej etiuda reżyserska Wyżej, w kosmos (na podstawie reportażu Wojciecha Tochmana), zakwalifikowała się do Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF. W roku 2020, na zamówienie WFDiF wyreżyserowała spektakl telewizyjny Dziób w dziób do tekstu M. Prześlugi, który otrzymał dwie nagrody (za najlepszy montaż oraz najlepszą aktorską kreację zespołową) podczas festiwalu premier TEATROTEKA FEST 2020. Niedługo potem, na festiwalu Stolica Języka Polskiego 2020 odbyła się premiera przygotowanej w warunkach pandemii sztuki Szaleństwo we dwoje E. Ionesco, z udzialem Dominiki Ostałowskiej i Adama Woronowicza w jej reżyserii. W 2020 r. Magdalena Małecka- Wippich została przyjęta w poczet członków Związku Artystów Scen Polskich oraz Gildii Polskich Reżyserów i Reżyserek Teatralnych. Operowy zawrót głowy jest jej dyplomem reżyserskim.

Marta Kodeniec

Scenografia, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Stypendystka programu Erasmus na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracowała z polskimi teatrami, m. in. z Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem im.Horzycy w Toruniu, a także Akademią Teatralną w Warszawie i łódzką Szkołą Filmową.

Małgorzata Strzałkowska

Pisarka, poetka. Autorka ponad stu książek dla dzieci, ilustratorka, laureatka wielu nagród. Jej książka Wiersz, aż strach! zdobyła w 2003 r. Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego. Debiut książkowy autorki, czyli wydane w 1996 roku Wierszyki łamiące języki, stał się, wraz z tomikiem Gimnastyka dla języka, inspiracją do powstania Operowego zawrotu głowy

W 2016 r. uhonorowana Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
06-07-2025

The magic of Christmas returns to the Opera Nova stage

Dear Sir and Madam,in the 2025/2026 season, The Nutcracker – a ballet choreographed by Paul Chalmer to the music of Pyotr Tchaikovsky – will return to the stage of Opera Nova.The suspension of this title in 2022 from the repertoires of Polish theatres was a clear gesture of solidarity with the Ukrainian people in the face of brutal aggression from Russia, in accordance with the recommendation of the Ministry of Culture and National Heritage.Today, our values remain unchanged. At the same time, w...

{title}
06-07-2025

New season, new emotions! Tickets for performances from September to December 2025 on sale!

We are pleased to present the repertoire for the upcoming months - following September - of Opera Nova’s 69th artistic season, which promises to be filled with powerful emotions, artistic revelations, and unforgettable experiences! Tickets for all events (except New Year’s Eve concerts) are already on sale: in July exclusively online, and from August also at the box office.

{title}
16-05-2025

Pedestrian and vehicle access to the Opera is temporarily restricted

Dear Sirs,Due to the construction works (construction of a rainwater collector), a section of the sidewalk on Focha Street has been closed - from the construction site of the 4th circle to Karmelicka Street. Therefore, you should expect that access to the Opera Nova from the Teatralny Square will be difficult. The lack of a pedestrian crossing also applies to pedestrians moving along Focha Street towards the Wiedeński stop at Teatralny Square.We recommend that music lovers going to our performan...

{title}
27-03-2025

Konkurs Paprockiego w bydgoskiej operze w międzynarodowym wydaniu. Nabór zgłoszeń rozpoczęty!

Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się!  Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej.  Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.