Sławomir Kowalewski

Sławomir Kowalewski

Absolwent bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w klasie śpiewu doc. Macieja Witkiewicza (dyplom z wyróżnieniem). Laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2013).

W 2016 roku zadebiutował rolą Markiza Posy w Don Carlosie Verdiego w Operze Nova w Bydgoszczy, za którą odebrał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy debiut operowy”. Od sezonu 2016/2017 stale współpracuje z tą sceną. W 2015 roku zaśpiewał partię tytułową w Onieginie Czajkowskiego na Operowym Forum Młodych w Bydgoszczy, za którą otrzymał 3. nagrodę w konkursie na Najciekawszą Osobowość Artystyczną OFM 2015. 

Jest laureatem wielu nagród na konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych, takich jak: Grand Prix oraz Nagroda Specjalna na X Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej „Złote Głosy” w Warszawie (2015), Druga Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde w Niemczech (2015), Druga Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Jakuba Pustiny w Igławie w Czechach (2016), Pierwsza Nagroda oraz Nagroda Specjalna na III Międzynarodowym Konkursie „Zinka Milanov” w Rijece w Chorwacji (2018), Pierwsza Nagroda na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju oraz Druga Nagroda, a także pięć Nagród Specjalnych dyrektorów oper i festiwali w kategorii głosów męskich na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego (2019).

Na koncie ma wiele koncertów i spektakli operowych, realizowanych w kraju i za granicą. Koncertował m.in. z takimi zespołami, jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Orkiestra Filharmonii Sinfonia Baltica, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Orkiestra Opery Krakowskiej, Orkiestra Opery Bałtyckiej. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak: Lorenzo Coladonato, Piotr Wajrak, Maciej Figas, Tomasz Tokarczyk, Patrick Fournillier, Wojciech Rajski, Jerzy Wołosiuk, Tadeusz Karolak, Kai Bumann, Marcin Sompoliński, Damian Borowicz, Rudolf Tiersch, Piotr Sułkowski, Grigor Palikarov.

W dorobku posiada partie w takich operach, jak: Wesele Figara (Hrabia Almaviva), Così fan tutte (Guglielmo) Mozarta; Cyrulik sewilski (Figaro) Rossiniego; Don Carlos (Markiz Rodrigo Posa), Falstaff (Ford) Verdiego, Carmen (Le Dancaïre) Bizeta, Pajace (Silvio i Tonio) Leoncavalla, Eugeniusz Oniegin (Oniegin) Czajkowskiego, Cyganeria (Marcello i Schaunard). W 2018 roku wziął udział w Festiwalu Muzyki Operowej „Gut Immling” w Bawarii, gdzie kreował postać Rodriga w Don Carlosie. W 2019 roku wziął udział w tournée po Japonii z Warszawską Operą Kameralną, wykonując partie Figara w Weselu Figara, Papagena w Czarodziejskim flecie Mozarta oraz brał udział w Gali Operowej w Tokyo Metropolitan Theatre. W sezonie 2019/2020 wystąpił w roli Figara w premierowej produkcji Cyrulika sewilskiego w Operze Krakowskiej w reż. Jerzego Stuhra oraz debiutował jako Marullo w Rigoletcie na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, na której do dziś kreuje również takie postacie jak Maciej w Strasznym Dworze czy też Schaunard w La Boheme. W 2020 roku uzyskał tytuł doktora sztuki na macierzystej uczelni.

Do jego ostatnich debiutów należą takie role jak Doktor Malatesta w Don Pasquale oraz Belcore w Napoju Miłosnym Donizettiego, Sharpless w Madama Butterfly, a także Walenty w Fauście Gounoda.

Repertuar

W Operze Nova kreuje role:

Recenzje

Sławomir Kowalewski w roli Tadeusza wielokrotnie zachwycał widownię skalą oraz brzmieniem swego głosu. Barwa jego barytonu idealnie oddawała przeżywane przez niego emocje. Liryczny w partiach dialogowych z Julią Pruszak jako Sylwią, a jeszcze bardziej poetycki w kwestiach wyrażających tęsknotę do ojczyzny. Konstruujący aktorsko postać zdecydowanego, odważnego i rozsądnie myślącego stratega.
Ilona Słojewska, Dziennik Teatralny

I hrabia Almaviva! Występujący w tej roli Sławomir Kowalewski skonstruował niezwykle wyrazistą postać. Doskonały aktorsko w zdarzeniach scenicznych. Wspaniale wyrażający emocje. Zdecydowany w swoich postanowieniach. Niechętnie odstępujący od swych planów. To hrabia przekonany o swej pozycji. Ale żeby stworzyć tak bogatą psychologicznie postać, Sławomir Kowalewski wykorzystał swoją cudowną broń, jaką jest jego głos. Jego baryton ma moc stwarzania na scenie prawdziwej siatki emocji utkanej z niespotykanych odcieni oraz silnego brzmienia, o czym przekonała widzów aria „Vedrò, mentr'io sospiro" w akcie trzecim.
Ilona Słojewska

Na czele obsady bohater tytułowy Sławomir Kowalewski (Figaro), który tak prezentowaną kreacją może zachwycić wszędzie, gdziekolwiek by - oby jak najprędzej - został zaangażowany ze swym pięknym, sprawnym technicznie barytonem, bezproblemowym aktorstwem i doskonałą prezencją. 
Wieczór operowy wysokiej klasy ,Sławomir Pietras Tygodnik Angora nr 13/,25-03-2019